Translate

vineri, 10 iulie 2015





                                           

                                   ARMURA


                          "Imbracati toata armura lui Dumnezeu" ( Efes. 6:11)

                                                                 - VIII -


          Henri Rossier


          6     Efeseni 6:10-20

                    Piesele armurii lui David

          Cantarea de biruinta finala a lui David "in ziua cand Domnul l-a scapat din mana tuturor vrajmasilor lui si din mana lui Saul", cel mai deosebit dintre ei, este bine venita aici, caci ea vorbeste de biruinta finala si de piesele armurii sale, care au contribuit la acest maret si definitv triumf. Ascultati: "Dumnezeu: calea Lui este desavarsita; Cuvantul Domnului este incercat, El este un scut pentru toti cei care se incred in El. Pentru ca cine este Dumnezeu in afara de Domnul? Si cine este o stanca in afara de Dumnezeul nostru? Dumnezeu, care ma incinge cu putere si-mi face calea desavarsita, care imi face picioarele ca ale cerboaicelor si ma face sa stau pe inaltimile mele, care imi deprinde mainile la lupta si bratele mele intind un arc de arama! Si Tu mi-ai dat scutul mantuirii Tale, si dreapta Ta m-a sustinut si bunatatea Ta m-a facut mare. Tu mi-ai pus la loc larg pasii sub mine si gleznele nu mi s-au clatinat. I-am urmarit pe vrajmasii mei si i-am ajuns si nu m-am intors pana nu i-am nimicit. I-am zdrobit si nu s-au putut ridica; au cazut sub picioarele mele. Si Tu m-ai incins cu putere pentru lupta; ai plecat sub mine pe cei care se ridicau impotriva mea. Si ai facut ca vrajmasii mei sa-si intoarca spatele spre mine; si i-am nimicit pe cei care ma urau. Ei strigau, dar nu era nici un salvator; strigau catre Domnul, dar nu le-a raspuns. Si i-am spulberat ca pulberea in vant, i-am aruncat departe, ca noroiul strazilor" ( Ps.18:30-42 ; 2 Sam.22:31-43).
          Sa examinam deci, impreuna cu imparatul- profet, toate piesele armurii, asa cun capitolul sase din Efeseni ni le descrie.


                    Piesele armurii din Efeseni 6

          Remarcam mai intai doua categorii de arme. In primul rand arme defensive care ne permit sa ne impotrivim Vrajmasului. Acestea sunt: braul, platosa, incaltamintea, scutul si coiful.
          In al doilea rand avem armele ofensive. Acestea sunt: sabia si rugaciunea.
          Aceste arme sunt in numar de sapte, cifra care indica totdeauna in Scriptura plinatatea spirituala si divina in lucrarea pentru binele lucrurilor de pe pamant. (*)

          (*) Vorbind astfel nu uitam ca acest numar indica, de asemenea, in Scriptura o plinatate spirituala rea si folosita pentru rau de puterea satanica. Vedeti: Limbajul simbolic al Apocalipsei, de H.R., pagina 8.


          Armele defensive

                    Braul

            "Avand mijlocul incins cu adevarul".
          Am spus mai inainte : Armura este o stare practica; si ceea ce lucreaza aceasta stare practica este Cuvantul lui Dumnezeu.
          Braul este adevarul. Adevarul este Cuvantul lui Dumnezeu, asa cum Domnul a zis in Ioan 17:17: "Cuvantul Tau este adevarul". Trebuie sa ne insusim adevarul inainte de a-l folosi pentru altii.
          Cuvantul se aplica ca un brau peste mijloc (sau rinichi, alte trad., n.t.). Rinichii sunt organele cele mai profunde, cele mai ascunse ale omului: gandurile sale, sentimentele sale, constiinta sa; ceea ce apostolul Petru numeste mintea sa: "avand incinse coapsele ( sau rinichii, n.t.) mintii voastre, fiti treji" (1 Petru 1:13). A incinge coapsele mintii noastre inseamna deci pregatirea spirituala "a omului nostru dinauntru" prin Cuvant, pentru a fi treji in toata purtarea noastra. Acest brau, Cuvantul adevarului, ne da putere pentru lupta, dupa cum este scris: "Ea isi incinge coapsele cu putere"(Prov.31:17), si: "Dumnezeu care ma incinge cu putere" (Ps.18:32).
          In pasajul nostru, coapsele trebuie sa fie incinse pentru lupta, si trebuie sa ne tragem din Cuvantul adevarului puterea necesara pentru a ne impotrivi uneltirilor vrajmasului; dar din alte pasaje invatam ca avem nevoie de acelasi brau pentru umblarea noastra ( Ex.12:11); pentru slujirea noastra zilnica (Luca 12:35); pentru slujirea preoteasca inaintea lui Dumnezeu (Lev.16:4); pentru slujirea profetica (Matei 3:4 ; 2 Imp.1:8). In toata acesta slujire, Cuvantul adevarului trebuie sa ne faca sa judecam in noi tot ceea ce este din carne, sa intareasca gandurile, sentimentele si afectiunile noastre, sa intareasca in intregime omul dinauntru, decoperindu-L pe Hristos inimii si constiintei sale. Cuvantul adevarului descopera si judeca in noi tot ceea ce nu este din Hristos, facandu-ne sa le respingem, si aducand, in schimb, sufletul nostru la cunoasterea acestei Persoane binecuvantate: in harul si in dragostea Sa, pentru a ne bucura - de puterea si autoritate Sa, pentru a ne intari si invata ascultarea. Astfel, Cuvantul adevarului descopera in noi tot ceea ce nu este potrivit cu viata divina si ne pregateste pentru a experimenta puterea. Altfel spus, el judeca carnea si modeleaza omul dinauntru pentru lupta, umblare si slujire.
          "Fiind incinsi cu adevarul" este deci de toata importanta. Este prima piesa a acestei armuri pe care trebuie sa o imbracam inainte de toate. In interior, totul trebuie sa fie in ordine cu privire la afectiunile noastre, astfel ca ele sa fie alipite doar de Hristos, pentru ca nimic strain de viata din Dumnezeu, nimic conform cu viata lumii, sa vina sa le amestece. Doar asa starea noastra spirituala va fi una potrivita; Hristos va ocupa in inima noastra locul care I se cuvine; tot ceea ce Ii este strain va fi judecat si lepadat. Sufletul, bucurandu-se de lucrurile excelente, nu va mai fi atras spre poftele prin care Satan cauta sa invinga. El i se va impotrivi, Cuvantul sfant ii descopera tot ceea ce este incompatibil cu Hristos si cu omul cel nou. Deci, cat de important este de a ramane totdeauna in legatura intima cu Adevarul: cu Cuvantul lui Dumnezeu! Toate caderile si infrangerile noastre inaintea Vrajmasului au ca punct de plecare neglijarea Cuvantului, neglijenta care nu va intarzia sa ne faca indiferenti fata de el, a nu mai medita, si a ne face in final fara putere fata de actiunile dusmanului. In astfel de cazuri, inima ramane uscata si fara interes pentru Hristos, puterea spirituala scade, Vrajmasul, mult mai tare decat noi, ne este superior, si cadem rusinos intr-o lupta unde biruinta ne era asigurata !
          "Mijlocul incins cu adevarul" inseamna prin urmare o stare practica si subiectiva a sufletului nostru, sub actiune Cuvantului, si vom vedea ca este la fel pentru tot ceea ce am numit armele defensive ale crestinului.


                    Platosa

              "Imbracati cu platosa dreptatii".
          Aceasta intorsatura de fraza care revine frecvent in scrierile lui Pavel nu inseamna "platosa care apartine dreptatii", ci: "dreptatea ca platosa", adica aceasta platosa este dreptatea in sine. Este vorba aici, ca in multe alte pasaje, nu de dreptatea desavarsita, de neschimbat, pe care crestinul (*) o are inaintea lui Dumnezeu, caci aceasta dreptate este Hristos Insusi; ci aici este vorba de dreptatea practica. Putem defini aceasta dreptate ca fiind absenta pacatului in caile noastre; astfel gasim in Ps.23 : "El imi invioreaza sufletul; ma conduce pa carari ale dreptatii, datorita Numelui Sau". Pe aceste carari, pacatul nu intra, caci ele au fost trasate pentru oi de Pastor care merge inaintea lor.

          (*) Autorul foloseste acest termen pentru a desemna pe un adevarat urmas a lui Hristos care are marturia launtrica, ca este un copil al lui Dumnezeu, data de Duhul, dublata de marturia exterioara printr-o umblare potrivita cu pozitia lui. (n.t.)

          Dreptatea practica se manifesta in purtarea noastra fata de Dumnezeu, fata de oameni, si fata de noi insine. In toate aceste relatii, crestinul credincios evita pacatul. Cum ar putea Satan sa-l invinga pe cel care nu se clatina? (Fil.1:10). Acesta din urma are o constiinta buna inaintea lui Dumnezeu si inaintea oamenilor; nu pentru ca el este fara pacat, ci constiinta sa fiind totdeauna treaza, judeca si marturiseste inaintea lui Dumnezeu orice pacat pe care il faptuieste, pentru a fi curatit, si astfel Vrajmasul nu are cu ce sa-l apuce. Constiinta buna despre care vorbim aici nu este constiinta "facuta desavarsita pentru totdeauna" prin sangele lui Hristos care a curatit-o, astfel ca "noi nu mai avem nicio constiinta de pacate" inaintea lui Dumnezeu (Evrei 10:3,14,17,22); nu, aceasta este o constiinta fara vina (Fil.1:10), facandu-ne in stare sa luptam si sa ne impotrivim Vrajmasului. Ea a caracterizat intrega purtare a apostolului Pavel (2 Cor.1:12; 1 Tim.1:15,19, si altele). El putea spune: "Ma deprind sa am in totul o constiinta fara vina fata de Dumnezeu si fata de oameni" ; si : "Eu am umblat cu toata buna constiinta inaintea lui Dumnezeu, pana in ziua aceasta" (Fapte 24:16; 23:1).
          In toate acestea Domnul Isus este modelul nostru desavarsit. Asa cum dreptatea practica L-a caracterizat de la inceputul lucrarii Sale (Matei 3:15) si L-a insotit pana la sfarsitul misiunii Sale (Luca 23:47), ea Il va insoti inca, atunci cand, ca Fiu al Omului, va duce batalia finala si va castiga biruinta: "Bratul Sau", este spus, "I-a adus salvare, si dreptatea Lui, ea L-a sprijinit. Si S-a imbracat cu dreptatea ca si cu o platosa si cu un coif al salvarii pe capul Sau" (Isaia 59"16-17). Platosa pazeste inima noastra, asa cum am spus mai inainte citand 1 Tes.5:4-10). Satan nu poate sa ne atinga si sa ne raneasca sursa vietii atunci cand ii opunem inimi impotrivitoare la poftele si placerile lumii, inimi care isi gasesc bucuria in Cuvantul lui Dumnezeu si placerea in toti cei care sunt ai Lui. Prin urmare, avem aici o stare practica si personala ca si in cazul braului. Aceasta dreptate practica gaseste, in Cuvantul lui Dumnezeu, principiul ei si putera care o produce, caci platosa, ca si braul, presupune putere pentru a ne impotrivi asalturilor Vrajmasului. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze