Translate

miercuri, 29 iunie 2016




                                                            CINE ESTE ISUS ?
                                                 - VII -


          Georges  André


         9         Fiul preaiubit al Tatalui

         "Fiul dragostei Sale" (Col. 1:13)


                    9.1   Un singur fiu preaiubit (Marcu 12:6)

          In parabole, Domnul traseaza intreaga istorie a lui Israel, necredinciosia lui, precum si prigonirile care au dus la moartea profetilor. Pentru a incheia, stapanul le trimite pe "singurul fiu preaiubit"; de asemenea ei l-au omorat si l-au scos afara din vie. Capeteniile poporului au inteles foarte bine "ca despre ei spusese parabola" (v. 12). 
          Trei expresii sunt folosite de Cuvant pentru a ne vorbi de aceasta venire a Fiului pe pamant:


9.1.1   Iesit

          "Tatal Insusi va iubeste, pentru ca voi M-ati iubit si ati crezut ca Eu am iesit de la Dumnezeu. Am iesit de la Tatal si am venit in lume; din nou las lumea si Ma duc la Tatal" (Ioan 16:27-28).
          In cateva cuvinte Domnul Isus retraseaza tot drumul Sau, asa cum Filipeni 2:6-9 il va infatisa in alti termeni.
          Si unul si celalalt pasaj depasesc infinit de mult intelegerea noastra. Una cu Tatal, "una cu El in puterea Sa, una cu El in dragostea Sa", El a "iesit" de la Tatal ca sa vina in aceasta lume. Ucenicii au inteles prin credinta ca El a iesit de la Dumnezeu; dar Isus subliniaza ca El a venit de la Tatal. Ce vrea sa insemne aceasta expresie "iesit"? Ea aminteste ca "S-a golit pe Sine Insusi" (Filip. 2:7), unde noi nu putem intelege mai mult toata profunzimea. A iesit, S-a dezbracat, S-a "golit", devenind om. Si totusi, comuniunea Sa fericita cu Tatal era fara nicio umbra. Termenii folositi de Cuvant sensibilizeaza intr-o anumita masura inimile noastre referitor la cat L-a costat pe Domnul Isus acceptarea unei astfel de smerenii, "luand un chip de rob" pentru a veni in aceasta lume.
          Si acum, El spune, cu o infinita usurare (c.f. 14:28), "Din nou las lumea". El a implinit lucrarea pe care Tatal I-a dat-o s-o faca si acum putea sa mearga le El. Dar cat de dureros va fi drumul care-L va conduce acolo (Filip. 2:8). Totusi, "pentru bucuria pusa inaintea Lui, a rabdat crucea, dispretuind rusinea" (Ev. 12:2). Si cu ce bucurie ii spunea El Mariei: "Ma sui la Tatal Meu si Tatal vostru".


9.1.2   Trimis

          "In aceasta a fost aratata dragostea lui Dumnezeu fata de noi, ca Dumnezeu L-a trimis in lume pe singurul Sau Fiu, ca noi sa traim prin El. In aceasta este dragostea, nu pentru ca noi L-am iubit pe Dumnezeu, ci pentru ca El ne-a iubit si L-a trimis pe Fiul Sau ca ispasire... Si noi am vazut si marturisim ca Tatal L-a trimis pe Fiul Sau ca Mantuitor al lumii" (1 Ioan 4:9,10,14).
          Nu noi L-am iubit pe Dumnezeu, ci El ne-a iubit pe noi; dovada suprema a acestei dragoste este ca El L-a trimis pe Fiul Sau. De sase ori in rugaciunea Sa din Ioan 17, Domnul Isus repeta, spunand despre ucenicii Sai: "Ei au crezut ca Tu M-ai trimis". Toti cei care cred in El "prin cuvantul lor" sunt "una" in Tatal si in Fiul, "ca lumea sa creda ca Tu M-ai trimis" (v. 21).
          Orbul din nastere din Ioan 9 ne da un exemplu miscator. Isus a scuipat pe pamant, a facut tina din scuipatul Sau si a pus tina ca unguent pe ochii orbului. Aceasta tina, tarana pamantului amestecata cu saliva Sa, reprezinta umanitatea Sa. Isus din Nazaret pe care L-am intalnit strabatand cetatile si satele, si starzile din Ierusalim, era in aparenta un om ca oricare altul. Dupa cum s-a spus, El a ascuns "chipul de Dumnezeu" sub acela al unui Galilean dispretuit. Orbul nu putea vede mai mult atunci cand tina este pusa pe ochii sai. Dar el merge la scaldatoarea Siloam, care inseamna "Trimis" (v. 7). Atunci ochii sai se deschid. Credinta care, in Galileanul dispretuit, descopera pe Trimisul Tatalui, are ochii deschisi; dar acela care nu are "Cuvantul Sau ramanand in el", nu crede ca Tatal L-a trimis (Ioan 5:38). Totusi, chiar lucrarile pe care El le-a facut dau marturie despre El, ca Tatal L-a trimis (v. 60).


9.1.3    Venit

          De asemenea El a "venit", din propria Sa decizie, desi "a venit in Numele Tatalui Sau" (Ioan 5:43).
          Punand de-o parte toate jertfele vechiului legamant, El a zis "intrand in lume" : "Iata, Eu vin... ca sa fac voia Ta, Dumnezeule... voie prin care am fost sfintiti, prin jerfirea trupului lui Isus Hristos, odata pentru totdeauna" (Ev. 10:5-10). - "Dar Hristos a venit... cu propriul Sau sange, a intrat odata pentru totdeauna in locurile sfinte, dupa ce a obtinut o rascumparare eterna" (Ev. 9:11-12).
          Iesit de la Tatal si trimis de El, a venit in aceasta lume, "singurul Fiu, care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut" (Ioan 1:18). In aceasta relatie intima, neintrerupta, "sanul Tatalui", El L-a facut cunoscut pe Dumnezeul pe care nimeni nu L-a vazut vreodata, dar care Se reveleaza acum nu doar ca Dumnezeu, ci ca Tata: "Cine M-a vazut pe Mine L-a vazut pe Tatal... Nu crezi ca Eu sunt in Tatal si Tatal este in Mine?" (Ioan 14:9-10).


                    9.2   Tatal iubeste pe Fiul

          "Tata... M-ai iubit mai inainte de intemeierea lumii" (Ioan 17:24). Dragoste mai presus de noi, in afara noastra, legatura eterna intre Tatal si Fiul inainte de orice creatie, expresia unei bucurii profunde ( Prov. 8:30), pe care doar El o poate cunoaste in plinatatea sa.
          "Tatal Il iubeste pe Fiul si Ii arata toate cate face El" (Ioan 5:20). Fiul, in dependenta desavarsita pe pamant, nu un dumnezeu separat de Tatal, ci in deplina comuniune cu El, este Obiectul dragostei Tatalui.
          "Pentru aceasta Ma iubeste Tatal, pentru ca Eu Imi dau viata" (Ioan 10:17). Dragostea eterna a Tatalui care se odihneste pe Fiul umbland pe pamant, nu a incetat niciodata, ci dimpotriva mai mult a crescut, indraznesc sa spun, atunci cand Fiul Si-a dat viata. Fara indoiala "Dumnezeu L-a parasit", caci "pe Cel care nu a cunoscut pacat, L-a facut pacat pentru noi" (2 Cor. 5:21). Dar daca Dumnezeu in dreptatea Sa L-a parasit in ceasurile de intuneric cand El era "facut pacat", in darul vietii Sale intrega dragoste a lui Tatalui se odihnea peste El. 
          "Tatal iubeste pe Fiul si a dat toate in mana Lui" (Ioan 3:35). Aceasta este, dupa cum am vazut, taina voiei Sale ca "sa adune din nou, impreuna, toate in Hristos" (Efes. 1:10). Atunci cand "toate vor fi supuse sub picioarele Sale", dragostea Tatalui se va odihni pentru totdeauna peste El.


                    9.3   Acesta este Fiul Meu Preiubit

          Trebuia ca dragostea Tatalui pentru Fiul sa fie facuta publica si ca ai Sai sa ia cunostinta.
          Venit din Galileea la Iordan pentru a fi botezat de Ioan, Isus ia locul, desi fara pacat in Sine Insusi, impreuna cu cei care se pocaiau. Dar Tatal nu voia ca El sa fie confundat cu oamenii pacatosi. Isus iesind din apa, cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu coboara ca un porumbel si vine peste El. Glasul Tatalui, care se aude din cer, spune: "Acesta este Fiul Meu Preaiubit, in care Imi gasesc placerea" (Mat. 3:13-17). In Marcu 1:9 El vine de la Nazaret, cetatea dispretuita. Acolo, glasul lui Dumnezeu se adreseaza Lui Insusi: "Tu esti Fiul Meu Preaiubit... ". In Luca 3:21, este Omul desavarsit in dependenta care: in timp ce Se roaga, cerul se deschide, Duhul Sfant coboara, si glasul care vine din cer spune: "Tu esti Fiul Meu Preaiubit... ".
          "Dupa sase zile" (de lucrare si slujire), Isus a luat cu Sine pe trei dintre ucenicii Sai si "i-a dus pe un munte inalt, deoparte". El S-a schimbat la fata; Moise si Ilie apare inaintea lor. Petru pune pe cei trei pe acelasi plan; dar glasul Tatalui se face auzit din norul luminos, care a condus altadata pe Israel prin pustie: "Acesta este Fiul Meu Preaiubit in care Imi gasesc placerea; de El sa ascultati!" (Mat. 17:5). Moise, legiuitorul, Ilie, profetul, amandoi disparand: "Si, ridicandu-si ochii, n-au vazut pe nimeni, decat pe Isus singur". Timpul legii trecuse; profetia se implinise, Isus singur statea inaintea celor trei ucenici, dar nu ca Imparatul si Mesia in glorie Sa, ci ca "Fiul Preaiubit al Tatalui".
          In Luca 9, scena are loc in "a opta zi", prima zi a unei noi saptamani. Moise si Ilie vorbeau "despre moartea Sa care trebuia sa se implineasca la Ierusalim". Moise, imaginea Lui, vorbea despre moartea Sa; profetii au vestit "suferintele care trebuiau sa fie partea lui Hristos". Acum totul avea sa se implineasca in acest Ierusalim care L-a respins. Cei trei ucenici "erau ingreunati de somn", dar "trezindu-se deplin, au vazut gloria Lui"! Norul i-a acoperit si ei s-au temut. Acesta era locuinta Domnului. Dar acum glasul care se aude este cel al Tatalui, si Isus s-a aflat singur cu ei.
          Ucenicii au tacut; nu au spus nimic la nimeni in acele zile despre ceea ce ei au vazut. Sunt momente in viata unui credincios care se petrec intre el si Domnul sau; nu este potrivit a le face public. Nu ne este spus nimic despre intalnirea dintre Domnul inviat si Simon care L-a tagaduit (Luc. 24:34). Va fi mai tarziu o restaurare publica, dar ceea ce s-a petrecut intre Petru si Invatatorul sau a ramas secret. Doar la sfarsitul vietii sale, batranul apostol va aminti cu emotie scena despre care Evangheliile ne dau detalii. Am fost "cu El pe muntele cel sfant", si am auzit glasul care I-a fost adresat prin gloria minunata (2 Pet. 1:17-18).


                    9.4    Dragostea aratata

          Aceasta dragoste a Tatalui pentru Fiul devine masura dragostei Tatalui pentru cei rascumparati si dragostea Fiului fata de cei pentru care El a suferit atat de mult.
          Inainte de a-i parasi, Isus le spune alor Sai: "Cum M-a iubit pe Mine Tatal, v-am iubit si Eu pe voi" (Ioan 15:9). Aceasta dragoste curata, de nepatruns, de care S-a bucurat El Insusi, este aceeasi pe care El o dezvalui fata de ai Sai.
          Dar adauga in rugaciunea Sa fata de Tatal: "I-ai iubit cum M-ai iubit pe Mine" (Ioan 17:23). Dragostea de nedescris care se odihnea pe Fiul, este aceeasi dragoste care se odihneste pe cei rascumparati ai Domnului.
          Sa privim aceste pasaje in cadrul unui tablou. Pe varful unui munte este scris: Tatal iubeste pe Fiul. Apoi pe o culme: Cum M-a iubit pe Mine Tatal, v-am iubit si Eu pe voi. Pe o alta culme: I-ai iubit cum M-ai iubit pe Mine. La baza tabloului: "Cum v-am iubit Eu, asa sa va iubiti unii pe altii" (Ioan 13:34).

                                                 ----------------------------
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze