Translate

duminică, 12 iunie 2016




                                                            CINE ESTE ISUS ?

                                                                                - IV -


          Georges André


     6     Hristos - Mesia

     Ni s-a cerut odata de catre tinerii prieteni credinciosi sa le prezentam urmatorul subiect: Daca Hristosul profetic, Hristosul istoric, Hristosul viu, este una si aceeasi Persoana ? Sa vedem deci ce spune Cuvantul.
     Cuvantul ebraic "Mesia" (uns) este dat lui "Hristos" in greaca. Este un titlu al Domnului nostru, in timp ce Isus este un nume personal. Cu toate acestea nu trebuie sa ne gandim ca El a devenit Hristosul la un moment dat al existentei Sale, cum pretind unii, ci sa recitim ceea ce ne spune Romani 9:5 : "Hristosul, care este mai presus de toate, Dumnezeu binecuvantat pentru totdeauna".


     6.1     Hristosul in profetie

Fara sa afirme in mod expres, Proverbe 8:23 ne spune referitor la intelepciune : "Din eternitate am fost unsa, de la inceput, inainte de a fi pamantul".  Cuvantul "uns" Il implica pe Hristos.


     6.1.1     "Samanta"

     Dupa cadere, Domnul Dumnezeu i-a spus sarpelui : "Vrajmasie voi pune intre tine si femeie si intre samanta ta si samanta ei; ea (samanta femeii) iti va zdrobi capul si tu ii vei zdrobi calcaiul"(Gen. 3:15). Prima promisiune clara a Celui care va veni si va avea biruinta asupra lui Satan, "zdrobindu-i capul". Diavolul ii va "zdrobi calcaiul" semintei femeii, Hristos devenit om, care va trece prin moarte, pentru a iesi biruitor, "ca prin moarte sa-l desfiinteze (sa-l faca fara putere) pe cel care are puterea mortii, adica pe diavolul"(Evrei 2:14). De-a lungul istoriei, a existat o vrajmasie intre samanta femeii si samanta diavolului. Celor care I se impotriveau, Isus le spune: "Voi aveti de tata pe diavolul"(Ioan 8:44). - "Au luat pietre ca sa arunce in El"(v. 59).
     Cu secole mai tarziu, Ingerul Domnului Se adreseaza lui Avraam dupa ce l-a oferit pe singurul sau fiu: "Te voi binecuvanta foarte mult si-ti voi inmulti foarte mult samanta, ca stelele cerurilor si ca nisipul care este pe malul marii... Si in samanta ta vor fi binecuvantate toate natiunile pamantului"(Gen. 22:17-18). Intalnim trei seminte in aceste versete : o samanta cereasca : Avraam este tatal tuturor celor credinciosi (Rom. 4:16) ; o samanta pamanteasca : Israel ; in final, "samanta ta" in care vor fi binecuvantate toate natiunile pamantului, "samanta care este Hristos" (Gal. 3:16).
     El este de asemenea samanta lui David, potrivit cu 1 Cronici 17:13, citata in mod special in Evrei 1:5 cand se aplica Fiului. Desigur, profetia lui Natan il viza intr-un viitor apropiat pe Solomon; dar viziunea mergea mult mai departe, pana la Cel despre care Domnul putea spune: "Si-l voi aseza in casa Mea si in imparatia Mea pentru totdeauna si tronul lui va fi intemeiat pentru totdeauna" (1 Cr. 17:14).


     6.1.2     Unsul

     Moise a spus ca Domnul va ridica din poporul Sau un profet ca el, luat dintre fratii sai (Deut. 18:15-19). Dumnezeu va pune cuvimtele Sale in gura lui si-i va da autoritate. Si daca cineva nu-l va asculta, va trebui sa dea socoteala. Iudeii au inteles foarte bine ca era vorba despre Mesia atunci cand ii cer lui Ioan Botezatorul : Tu cine esti? El a tagaduit ca este Hristosul sau Ilie ; ei l-au intrebat : Esti profetul? (Ioan 1:21; cf. Fapte 3:22). 
     El este, de asemenea, Imparatul, potrivit cu Psalmul 2 : "Si Eu am uns pe Imparatul Meu peste Sion, muntele sfinteniei Mele. Voi vesti hotararea: Domnul Mi-a zis: Tu esti Fiul Meu; Eu astazi Te-am nascut. Cere-Mi si-Ti voi da natiunile de mostenire si marginile pamantului in stapanire" (v. 6-8).
     In Psalmul 110 Il vedem ca preot : "Domnul a jurat si nu-I va parea rau: Tu esti preot pentru totdeauna, dupa randuiala lui Melhisedec", ceea ce Evrei 2:17 vine sa ne confirme.
     In Cuvant, Profetul, Imparatul, si Preotul, trebuia sa fie "Unsul".


     6.1.3     Suferinte si glorii

     Pe drumul spre Emaus, Isus le reaminteste : "Nu trebuia sa patimeasca Hristosul acestea si sa intre in gloria Sa?" (Luca 24:26). Profetii de altadata erau uimiti, "Duhul lui Hristos, care era in ei, marturisind mai dinainte patimile care erau pentru Hristos si gloriile de dupa acestea" (1 Petru 1:11). Cate profetii nu avem referitor la suferintele Sale. Cele atat de remarcabile din Isaia 53, din psalmii 22, 69, 102, si din atatea altele. Lui Daniel, i-a fost vestit ca Mesia va fi nimicit si nu va avea nimic (9:6). Dar, putin mai inainte, in viziune, a vazut gloria acestui Fiu al Omului care a fost adus inaintea Celui Batran de zile, si I S-a dat "stapanire si glorie si o imparatie, pentru ca toate popoarele, natiunile si limbile sa-I slujeasca. Stapanirea Lui este o stapanire eterna" (7:13-14).
     Isaia a vazut gloria Sa : Robul smerit si chinuit, Omul durerilor,  va fi "inaltat si va fi ridicat si va fi foarte sus" (52:13). "Ii voi da partea Lui intre cei mari si va imparti prada cu cei puternici" (53:12).
     Ce timp binecuvantat am putea petrece cautand  "in toate Scripturile" versetele care vorbesc de suferintele si gloriile Sale!


     6.2     Hristosul istoric

     6.2.1     La nasterea Sa

     Genealogia din Matei 1 se incheie spunand ca, din Maria "S-a nascut Isus, care Se numeste Hristos". Pastorilor, ingerul le-a spus : astazi vi S-a nascut un Mantuitor "care este Hristos, Domnul". Si Simeon avea certitudinea ca Il vedea pe Hristosul Domnului. Magii au venit sa se inchine inaintea Imparatului.


     6.2.2     In timpul lucrarii Sale

     Ioan Botezatorul, vazandu-L pe Isus umbland, a spus : "Iata Mielul lui Dumnezeu". Andrei si un alt ucenic L-au urmat si au ramas cu El. Apoi Andrei l-a gasit pe fratele sau Simon, si i-a spus : "Noi L-am gasit pe Mesia (care tradus inseamna: Hristos)" (Ioan 1:41).
     Petru insusi va raspunde putin mai tarziu : "Tu esti Hristosul" (Marcu 8:29). Acesta nu era un lucru de mica importanta, caci "iudeii se invoisera deja ca, daca Il va marturisi cineva ca fiind Hristosul, acela sa fie exclus din sinagoga" (Ioan 9:22). 
     La fantana din Sihar, femeia samariteanca a spus : "Stiu ca vine Mesia, care Se numeste Hristos". Si Isus ii raspunde : "Eu sunt, Cel care vorbesc cu tine" (Ioan 4:25-26).
     Patru marturii sunt date despre Domnul : a lui Ioan Botezatorul (Ioan 5:33) ; o alta marturie care este mai mare decat a lui Ioan : "Lucrarile pe care Mi le-a dat Tatal ca sa le implinesc" (v. 36) ; Tatal Insusi a dat marturie despre El (v. 37) ; in final, Isus spune : "Cecetati Scripturile... ele sunt acelea care marturisesc despre Mine" (v. 39). Acela pe care Il vesteau Scripturile, si care era acum pe pamant, era Acelasi, Hristosul.
     Inaintea sinedriului, marele preot L-a intrebat pe Isus : "Te jur pe Dumnezeul cel viu, sa ne spui daca Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu". - Chiar daca trebuia sa-l coste condamnarea la moarte, Isus raspunde : "Tu ai zis" (Matei 26:63-64). Pilat nu s-a inselat ; de doua ori el vorbeste de "Isus, care Se numeste Hristos". Si inaintea lui, Domnul a facut acea "frumoasa marturisire" ca El este Imparatul iudeilor, deci Mesia (Ioan 18:33, 37; 1 Tim. 6:13).


     6.2.3    Marturia apostolilor

     Intreaga carte a Faptelor este plina. In ciuda persecutiilor al caror obiect erau, apostolii "nu incetau sa invete si sa predice ca Isus este Hristosul" (5:42). Pavel nu inceta sa demonstreze "din Scripturi... ca Hristosul trebuia sa patimeasca si sa invieze dintre morti si ca Acesta este Hristosul, Isus pe care vi-L vestesc eu" (17:3). Apolo "ii infrunta cu mare putere pe iudei in public, dovedind prin Scripturi ca Isus este Hristosul" (18:18).
    Hristosul care a trait pe pamant si Si-a dat viata, nu este El Acela pe care L-au vestit profetii ?


     6.2.4    Recunoasterea

     Trebuia ca iudeii sa-L recunoasca astfel. In momentul actual Israel s-a intors partial in tara sa, si au constituit un nou stat suveran ; dar Zaharia 12 ne arata ca ei trebuie sa planga si sa se pocaiasca ca nu au recunoscut ca Isus era Hristosul. Pana atunci nu vor avea nicio binecuvantare, ci doar razboaie si pedepse. Atunci cand se vor pocai, "se va deschide un izvor casei lui David si locuitorilor Ierusalimului, pentru pacat si pentru necuratie" (Zah. 13:1). Atunci Mesia va apare pentru a elibera si a binecuvanta pe poporul Sau.
     Apostolul Ioan este deosebit de sever fata de cel care nu-L recunoaste pe Isus ca Hristosul : "Cine este mincinosul, daca nu cel care tagaduieste ca Isus este Hristosul ? Acesta este Antihristul: cel care tagaduieste pe Tatal si pe Fiul. Oricine Il tagaduieste pe Fiul nu Il are nici pe Tatal" (1 Ioan 2:22-23). Dimpotriva : "Oricine crede ca Isus este Hristosul este nascut din Dumnezeu" (5:1).
     Apostolul incheie epistola sa prin aceasta asigurare : "Stim ca Fiul lui Dumnezeu a venit (Hristosul istoric) si ne-a dat pricepere (sau "o inteligenta"), ca sa Il cunoastem pe Cel adevarat (lucrarea Duhului Sfant) ; si noi suntem in Cel adevarat, in Fiul Sau, Isus Hristos (invatatura epistolelor). El este adevaratul Dumnezeu si viata eterna". Si apostolul adauga : "Copilasilor, paziti-va de idoli", nu doar de idolii de piatra sau de aur, ci de toti idolii filozofici si de alt fel pe care mintea omeneasca si-i poate imagina pentru a-L inlocui pe Hristos.


     6.3     Hristosul viu

     Hristosul care a trait in aceasta lume a murit, dar de asemenea El a inviat. Este marturia repetata, in cartea Fapte, prin apostoli, si in special prin Petru. Aceasta este certitudinea afirmata de Pavel, calauzit de Duhul lui Dumnezeu, in 1 Corinteni 15 : "Iar daca Hristos nu a fost inviat, atunci, in adevar, zadarnica este si predicarea noastra si zadarnica si credinta voastra" (v. 14) - "Dar acum, Hristos a inviat din morti, cel dintai rod al celor care au adormit... in Hristos toti vor fi facuti vii... cel dintai rod, Hristos, apoi cei ai lui Hristos, la venirea Lui".
     Exista totusi o diferenta intre slujba lui Petru si cea a lui Pavel. Petru proclama invierea ; el a trait impreuna cu Domnul Isus in timpul vietii Sale pe pamant ; a putut sa vada moartea Sa ; a fost la mormant ; L-a vazut inviat si da o marturie exacta. Pavel nu L-a cunoscut pe Isus in zilele Sale pamantesti ; nu L-a vazut inviat ; dar el L-a vazut in glorie, pe drumul Damascului, si in templul din Ierusalim" (Fapte 22:17). Pentru el, Isus, Hristosul, este viu : "Un oarecare Isus, mort, despre care Pavel spune ca este viu" (Fapte 25:19).
     Astazi, El este viu in cer, "si poate sa mantuiasca pana la desavarsire pe aceia care se apropie de Dumnezeu prin El, traind pururea ca sa mijloceasca pentru ei" (Ev. 7:25). Spiritual, credinciosul este inviat impreuna cu El (Col. 3:1). Si, de asemenea, "locuieste prin credinta in inimile noastre" (Efes. 3:17). Pavel ne asigura de acest lucru minunat : "Am fost rastignit impreuna cu Hristos"; si nu mai traiesc eu, "ci Hristos traieste in mine".
     Hristosul vestit de apostoli, a venit prima data aici pe pamant, S-a dat o singura data pentru a purta pacatele multora, si "Se va arata a doua oara, fara pacat (nu in vederea pacatului), pentru mantuirea celor care Il asteapta" (Ev. 9:28).
     Intotdeauna aceeasi Persoana. A fost vestit ; a trait ; a inviat si S-a inaltat in glorie ; Se va arata la toti cei care Il asteapta : "Isus Hristos este acelasi ieri si astazi si in veci" (Ev. 13:8). 
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze