Translate

miercuri, 12 octombrie 2016



                                            1 Timotei 2
                                     Expunere verset cu verset
                                                 - V -

                                             


          Bremicker E.A


     6     1 Timotei 2:5  -  un singur Dumnezeu, un singur Mijlocitor

          "Pentru ca este un singur Dumnezeu si un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos" (1 Tim. 2:5).


     6.1    Este un singur Dumnezeu

          Versetele urmatoare arata calea de mantuire a lui Dumnezeu. Nu este decat un singur Dumnezeu, Cel care a intocmit acest plan de mantuire. Nu este decat un singur Mijlocitor, si El intervine ca "arbitru" intre Dumnezeu si om. Nu este decat o singura temelie pe baza careia Dumnezeu poate sa mantuiasca. Nu este decat o singura cale pe care omul trebuie sa o urmeze. In acest sens, credinta crestina este absoluta. Daca Dumnezeu este Unul singur, atunci doar El poate stabili calea de urmat pentru a veni la El. Dumnezeu nu renunta la aceasta incredintand-o in seama noastra.
          Prima afirmatie spune ca Dumnezeu este Unul singur. Noi recunoastem unicitatea lui Dumnezeu. Este adevarat ca acest fapt in sine nu este nici nou, nici tipic crestin. Deja Vechiul Testament o spune clar. In Deutoronom 6:4, Dumnezeu spune poporului Sau pamantesc: "Asculta, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este un singur Domn". Mai tarziu, Dumnezeu spune prin profetul Isaia: "Aduceti-va aminte de cele de mai inainte, din vechime, pentru ca Eu sunt Dumnezeu si nu este altul; Eu sunt Dumnezeu si nu este nimeni asemenea Mie" (Isaia 46:9 ; 44:6,8 ; 45:6,12). In Noul Testament acest fapt este confirmat. Iacov scrie: "Tu crezi ca Dumnezeu este Unul singur. Bine faci" (Iac. 2:19).
          Crestinii nu onoreaza trei dumnezei, asa cum afirma unele religii despre noi; noi nu onoram decat un singur Dumnezeu. Dumnezeu este Unul, dar El "cuprinde" trei persoane ale Dumnezeirii, si anume Dumnezeu Tatal, Dumnezeu Fiul, si Dumnezeu Duhul Sfant. Acest adevar este cu siguranta tipic crestin. El nu a fost revelat in Vechiul Testament, cel mult cu referiri vagi, de exemplu in descrierea creatiei. El nu a fost cu adevart facut vizibil decat atunci cand Fiul a venit pe pamant, si cand Dumnezeu a devenit Om. Nu a fost decat atunci cand Cuvantul a devenit carne si cand gloria Sa a putut sa fie vazuta, cand Dumnezeu S-a manifestat deplin. Marele adevar al unui singur Dumnezeu revelat in trei Persoane a fost descoperita in mod clar la momentul intruparii Domnului Isus, la inceputul lucrarii Sale publice, in lucrarea rascumparatoare de la cruce, in mantuirea pacatosilor pierduti si acum in Adunare. Altfel aceasta nu ar fi fost posibil. Nu este decat un singur Dumnezeu care salveaza, si cele trei Persoane ale Dumnezeirii sunt una in acest plan de mantuire si de salvare a omului. Este gandul Tatalui pe care Fiul l-a implinit prin puterea Duhului Sfant.
          Unicitatea lui Dumnezeu este pusa aici inainte fata de unicitatea umana. Gasim cateva lucruri asemanatoare in Romani 3:29, unde Pavel scrie: "Este Dumnezeu numai al iudeilor? Nu este si al natiunilor?". Daca Dumnezeu este Unul, si asa este, atunci mantuirea este pentru toti oamenii. Ea nu poate fi limitata doar la iudei, ci se adreseaza la toti oamenii. Acest unic Dumnezeu este un Dumnezeu Mantuitor care doreste ca toti oamenii sa fie mantuiti.


     6.2    Un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni

          A doua afirmatie spune ca nu este decat un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni. Ea ne arata unicitatea Mijlocitorului. Vom cauta in zadar o afirmatie asemanatoare in Vechiul Testament. Cunoastem bine dorinta lui Iov de a avea un arbitru care sa puna mana sa pe Dumnezeu si peste el (Iov 9:33 si 16:21), dar nu gasim raspuns la aceasta dorinta decat in Noul Testament. Singurul Mijlocitor este Omul Hristos Isus. Acesta este de asemenea un adevar tipic crestin.
          Domnul Isus este Mijlocitorul prevazut de Dumnezeu. Aceasta ne duce cu gandul la arbitrul pe care Iov il cauta in zadar. Este adevarat ca acolo nu este vorba ca Dumnezeu si omul sa se intalneasca undeva "la mijloc" in Persoana Domnului Isus. Gandul omenesc al unui "compromis" este exclus total aici. Dumnezeu are cerinte drepte, si aceste cerinte au fost implinite 100% prin lucrarea Domnului Isus. Dar aceasta L-a costat viata.
          "Gloria" Domnului Isus ca "Mijlocitor" este diferita de cele de "Avocat" si de " Mare Preot". Ioan vorbeste despre El ca "Avocat" (1 Ioan 2:1). Scriitorul epistolei catre Evrei vorbeste de mai multe ori de Marele Preot (Ev. 3:1 ; 4:1 ; 8:1). Aici Domnul Isus este prezentat ca singurul Mijlocitor. trebuie sa invatam sa distingem aceste expresii si la ce se refera ele. Avocatura sau slujba de avocat este preotia Domnului Isus care se exercita de jos in sus. El este Avocatul nostru inaintea Tatalui atunci cand noi am pacatuit ca si copii ai lui Dumnezeu. De asemenea, El este Marele nostru Preot inaintea lui Dumnezeu atunci cand este vorba de slabiciunile noastre. - Dimpotriva, ca Mijlocitor, El vine dinspre Dumnezeu spre noi. Este o diferenta la care trebuie sa fim foarte atenti. Mijlocirea nu pleaca de la noi spre Dumnezeu. Nu putem, si nici nu vrem noi insine sa facem un singur pas spre Dumnezeu. De aceea El a venit la noi in Persoana Fiului Sau. "Pentru ca harul lui Dumnezeu, care aduce mantuire tuturor oamenilor, s-a aratat" (Tit 2:11). Aceasta a avut loc in Persoana unui singur Mijlocitor. Dupa cum, ca Mantuitor, El este Mantuitorul lumii (Ioan 4:42 ; 1 Ioan 4:14), la fel ca Mijlocitor, El este Mijlocitor intre Dumnezeu si noi, "oamenii". Fiecarui om ii este data posibilitatea sa recurga la acest Mijlocitor pentru sine. Nimeni nu este exclus. Datorita faptului ca noi oamenii nu putem veni la El, a venit El la noi. Fiindca prapastia intre cel pacatos si Dumnezeu era de netrecut din partea noastra, Dumnezeu a facut sa fie trecuta din partea Sa. Dumnezeu S-a revelat prin singura Persoana care era in masura sa o faca. Noi nu putem intelege aceasta.
          Ceea ce este pus inaintea noastra in acest verset, este Evanghelia harului. Ea ne vorbeste de faptul ca Dumnezeu S-a coborat pana la noi si a devenit Om. "Dumnezeu era in Hristos, impacand lumea cu Sine, nesocotindu-le greselile lor" (2 Cor. 5:19). Aceasta este adevarata stare spirituala care trebuie sa ne caracterizeze in rugaciunea noastra pentru toti oamenii. Este starea unui Dumnezeu care doreste sa mantuiasca pe toti oamenii.


     6.3    Omul Isus Hristos

          Trebuia ca Mijlocitorul sa fie un Om. Era singurul mijloc. Expresia "Omul Isus Hristos" poate fi tradusa prin: "care este El Insusi Om". Si El trebuia sa fie un om fara pacat, caci trebuia ca El sa poarte pacatele altora. Doar un om fara pacat putea sa ia asupra Lui plata pacatului. Astfel ca Domnul Isus ca Mijlocitor al lui Dumnezeu fata de noi oamenii, a corespuns in mod deplin si total pe de o parte Fiintei (naturii) lui Dumnezeu si pe de alta parte nevoilor noastre ca oameni. El stia care erau cerintele unui Dumnezeu sfant si drept, pentru ca era El Insusi Dumnezeu. Doar El putea implini aceste cerinte. El stia in acelasi timp de ceea ce aveam nevoie noi oamenii, si, de asemenea, a dat un raspuns desavarsit.
          Astfel, asa cum Dumnezeu este "Unul", la fel nu este decat "un singur Mijlocitor". A vrea sa punem un alt "mijlocitor" intre Dumnezeu si om, aceasta ar aduce atingere onoarei lui Dumnezeu. Nici Maria, nici ingerii, nici cei care erau numiti "sfinti" nu ar fi putut sa-si asume aceasta responsabilitate. Nu este decat un singur Mijlocitor, si acesta este Domnul si Mantuitorul nostru. In Fapte 4:12, citim: "in nimeni altul nu este mantuire, pentru ca nu este sub cer nici un alt Nume dat intre oameni in care trebuie sa fim mantuiti". Nu este alta cale spre Dumnezeu.
          Biblia il mentioneza de asemenea pe Moise ca mijlocitor (Gal. 3:19), dar este vorba de darea legii (poruncita prin ingeri) poporului Israel printr-un mijlocitor omenesc. In afara de acest caz, titlul acesta ramane pastrat doar pentru Domnul Isus. In afara pasajului nostru, epistola catre Evrei vorbeste despre El mai de graba ca Mijlocitorul unui legamant nou si mai bun (Ev. 8:6 ; 9:15 ; 12:24).
          Este imposibil pentru noi oamenii sa-L vedem pe Dumnezeu in Fiinta Sa absoluta. El locuieste intr-o lumina de nepatruns.  Dar noi Il vedem prin Mijlocitorul. Dumnezeu i-a zis lui Moise: "Omul nu poate sa Ma vada si sa traiasca" (Ex. 33:20). Aceasta este valabil si astazi ca si atunci. Dumnezeu a gasit totusi o cale in persoana Mijlocitorului. In acest sens Domnul Isus ramane Mijlocitor; El nu doar "a fost", ci El "este". Nu este Mijlocitor numai atunci la convertirea omului, ci El ramane si dupa aceea. Noi Il cunoastem astazi in cer ca Om glorificat. Totusi, El nu uita niciodata experientele ca Om pe pamant. Aceasta caracterizeza pana astazi mijlocirea Sa. El S-a smerit atat de mult. Aceasta pentru ca El sa ne fie inca accesibil si astazi. Nu a fost intristare pe El care sa nu o cunoasca. Nimeni nu ne este atat de aproape ca Domnul nostru. Ca Mijlocitor El ne descopera gandurile si inima lui Dumnezeu. Dar este mai mult. El ramane pentru toata eternitatea Mijlocitorul nostru. Asa cum este pentru eternitate Om, asa va fi pentru eternitate Mijlocitor. Prin El si in El vom putea sa vedem ceva din gloria lui Dumnezeu in eternitate, dupa sfarsitul timpului. In acest sens, El ramane pentru totdeauna calea noastra de acces la Dumnezeu. Slujba Sa de Avocat si de Mare Preot va lua sfarsit intr-o zi. In cer nu vom avea nevoie nici de avocat, nici de mare preot, pentru ca acolo nu vor mai fi nici pacate nici slabiciuni. Dar vom avea nevoie de Mijlocitor pentru toata eternitatea.

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze