Translate

luni, 31 octombrie 2016




                                                                      1 Timotei 2
                                     Expunere verset cu verset

                                                 - IX -



          Bremicker E.A


     12      1 Timotei 2:11 - liniste si supunere

          "Femeia sa invete (sa primeasca invatatura) in liniste, in toata supunerea" (1 Tim. 2:11).


     12.1     In liniste

          O femeie care se poarta dupa cele vazute in versetele anterioare, corespunde cu gandurile lui Dumnezeu pentru casa Sa. O astfel de femeie nu va avea dorinta sa iasa in evidenta si sa atraga privirele asupra ei, ci ea se va comporta discret, si va ramane in spate. Un exemplu frumos este dat de Rebeca. In momentul cand l-a vazut pe Isaac ea s-a acoperit cu un voal. Ea s-a ferit sa fie vazuta de altii. Odata cineva a zis: "Cu cat o sora ramane mai retrasa, cu atat ea este mai frumoasa". Gandul lui Dumnezeu, de mai sus, nu s-a schimbat pana astazi, chiar daca lumea care ne inconjoara invata si practica cu totul altceva.
          Unii comentatori leaga aceste instructiuni doar de strangerile credinciosilor. De fapt, Pavel in  1 Corinteni 14:34-35, exprima ganduri asemanatoare si le leaga de strangerile ca adunare. Dar aici, acestea merg mult mai departe, si sunt exprimate de o maniera generala, fiind vorba de comportamentul public.
          Mesajul din v. 11 incepe prin cuvantul "liniste", si se termina in v. 12 prin acelasi cuvant, "liniste". Invatatura cu privire la comportamentul femeii este, ca sa zicem asa, incadrat de o viata retrasa. Acesta este acceptarea domeniului pe care Dumnezeu l-a stabilit pentru femeie. Intre cele doua extreme avem o declaratie pozitiva si una negativa.
          O viata linistita este de altfel ceva care nu priveste doar pe femei. In pasajele din 1 Tes. 4:11 si 2 Tes. 3:12 arata clar ca si barbatii sunt chemati la o viata linistita. Trebuie sa fim linistiti si sa lucram in liniste. O viata care izbeste in exterior nu este o viata a unui crestin adevarat.


     12.2     Invatarea este un proces

          Femeia trebuie sa invete. "A invata" este specific pentru un elev ca si pentru un ucenic. Cuvantul este intr-adevar inrudit cu cuvantul pentru "ucenic". Pentru o femeie, este vorba sa urmareasca cu atentie la ceea ce se spune. Cuvantul lui Dumnezeu trebuie sa fie asimilat si manifestat ca roada in viata practica, astfel sa-L putem imita mai bine pe Domnul nostru. Timpul folosit pentru verbul "a invata" arata foarte clar ca aceasta este un proces de durata. Este ceva care trebuie permanent facut si refacut. Atat cat vom trai pe pamant, trebuie sa invatam mereu, - atat barbatii cat si femeile. Nu vom parasi scoala lui Dumnezeu decat atunci cand vom parasi pamantul.


     12.3    Supunerea

          Supunerea inseamna a te apleca sub ceva. Avem o dificultate mare de a o accepta. De aceea indemnul de supunere in Noul Testament nu priveste numai pe femei, ci si pe barbati. Romani 13:1 ne aminteste tuturor sa fim supusi autoritatilor. In 1 Petru 5:5 se cere tinerilor sa fie supusi celor batrani, si in Efeseni 5:21 este spus de a fi "supusi unii altora". Este adevarat ca niciunui grup de credinciosi nu-i este dat acest indemn atat de mult, asa cum este dat femeilor (1 Cor. 14:34 ; Efes. 5:22 ; Col. 3:18 ; Tit 2:5 ; 1 Pet. 3:1-5). Recunoastem ca, de la inceput, efortul vrajmasului a fost sa o scoata pe femeie din pozitia sa de supunere.
          Intrebarea se pune de a sti fata de cine este supusa femeia. In pasajele biblice care trateaza comportamentul sotului si sotiei reiese foarte clar. Femeia este subordonata barbatului. Aceasta vrea sa zica ca ea il respecta si-l recunoaste in pozitia pe care i-a dat-o Dumnezeu. Este foarte posibil ca Pavel sa fi avut acelasi gand aici, si pe care il aplica de o maniera generala atat barbatului cat si femeii. Continuarea versetului 12 o sugereaza oricum. Dar se poate gandi de asemenea ca apostolul vorbeste despre supunerea fata de Cuvantul lui Dumnezeu. Este vorba de "toata supunerea", adica fara exceptie. In orice fel noi trebuie sa fim supusi Cuvantului lui Dumnezeu. Aceasta este de asemenea valabil si pentru aceste cerinte. Daca o femeie nu ia in considerare instructiunile date aici, atunci ea paraseste pozitia pe care Dumnezeu i-a atribuit-o.
          Un exemplu frumos care se comporta dupa indemnurile din acest verset, fara sa-l cunoasca, este Maria din Betania. Ea era asezata la picioarele Domnului Isus si asculta cuvantul Sau (Luca 10:39). Aveam acolo atat linistea cat si supunerea. Un alt exemplu este Lidia careia Domnul i-a deschis inima pentru ca ea sa fie atenta la ceea ce spunea Pavel (Fapte 16:15).


     13     1 Timotei 2:12 - invatare, exercitarea autoritatii

          "Dar nu-i permit unei femei sa invete pe altii, nici sa exercite autoritate peste barbat, ci sa ramana in liniste" (1 Tim. 2:12).


     13.1    Un cuvant nepopular

          Femeia nu are o pozitie publica in casa lui Dumnezeu. Dumnezeu a destinat aceasta pozitie barbatilor. Plecand de la aceasta, Pavel spune aici ca nu este permis unei femei sa invete. Pavel este destul de clar asupra acestui punct. El zice: "nu-i permit unei femei sa invete". O comparare cu alte pasaje (Fapte 26:1 ; 1 Cor. 14:34 ; 16:7) arata clar ca aici este vorba, fara ambiguitate, de o interdictie. Pavel nu a scris pentru ca el nu putea suferi femeile, ci pentru ca Duhul Sfant i-a dat misiunea s-o consemneze prin scris. In timpul nostru, aceasta declaratie a lui Pavel este acceptata cu greu, si totusi aceasta este Cuvantul lui Dumnezeu. In crestinatate, aceasta cerinta este cu usurinta ignorata si calcata in picioare.
          De asemenea, Pavel mentioneaza invatatura referitoare la exercitarea autoritatii. "A invata"(*) este aratat in contrast cu "a invata"(*), din v. 11, si "exercitarea autoritatii" este in contrast cu "supunerea" din acelasi v. 11. Dumnezeu vrea ca poruncile Sale sa fie respectate, in timp ce diavolul ar vrea exct invers.

          (*) Primul cuvant se refera la a invata pe altii (ex. invatator), in timp ce al doilea se refera la a invata de la altii, a-si insusi, a afla (ex. elev, ucenic). In romana se foloseste acelasi cuvant, dar in franceza sunt cuvinte diferite (n.t.).


     13.2    Sa nu invete

          In epistolele catre Timotei intalnim de mai multe ori indicatii cu privire la doctrina sau invatatura ( de ex. 1 Tim. 4:11 ; 6:3 ; 2 Tim. 2;2). "A invata" sau "a fi invatator" sunt echivalente. Aici este vorba ca invatatura biblica nu trebuie sa fie transmisa de catre femei, ci de barbati. A invata nu inseamna nimic altceva decat a expune si explica Cuvantul. Femeile nu trebuie s-o faca public. Aceasta nu contrazice pasajul din Tit 2:3-4 unde citim ca femeile mai in varsta trebuie sa le invete lucruri bune pe cele tinere, pentru educarea lor. Cuvantul folosit in acel loc pentru "a educa" (2:4) semnifica "a ghida, a instrui, a calauzi", si are mai mult sensul de a instrui in chestiuni practice. Nu se refera la transmiterea invataturii biblice. Declaratia din acest verset, 1 Tim. 2;12, nu contrazice de asemenea 2 Tim. 3:15 unde vedem ca Timotei a fost instruit in ce priveste Cuvantul lui Dumnezeu de doua femei, mama si bunica sa. Aceasta instruire era potrivita, caci ea s-a facut in atmosfera unei familii, si nu in public. In cartea Fapte de asemenea, este vorba de surori care profeteau (Fapte 21:9). Este cu siguranta izbitor ca nu se spune unde si in ce context ele profeteau. Este destul de sigur ca ele nu o faceau in strangerile publice. Este exact ce se are in vedere aici, in 1 Tim. 2. Este vorba de faptul ca o femeie nu trebuie sa ia o pozitie de invatatoare in strangerile publice ale credinciosilor (strangeri de zidire, studiu Cuvantului, conferinte, discutii biblice, etc.). Acelasi lucru se aplica pentru o slujire prin scris. Daca o femeie scrie o carte de invatatura cu un continut crestin, aceasta pur si simplu nu este permis aici.


     13.3    Sa nu exercite autoritate peste barbat

          Pavel arata acum un prim rezultat al faptului ca o femeie incalca invatatura biblica si paraseste pozitia pe care Dumnezeu i-a destinat-o. O sora care invata exercita autoritate peste barbat. "Exercita autoritate", sensul este de asemenea de "a uza (a se folosi) de autoritate", "a actiona din propria autoritate", "a domina peste cineva". Femeia nu trebuie s-o faca. Femeia nu trebuie (aceasta este exprimat de o maniera generala) sa exercite autoritate peste oameni (peste sexul masculin). Aceasta instructiune urca pana la ordinea din creatie stabilita de Dumnezeu, asa cum o arata foarte clar versetul urmator. In aceasta ordine, Dumnezeu a prevazut ca barbatul sa fie cap. Se poate ca o femeie sa fie mai spirituala decat un barbat, se poate ca ea sa dispuna de o mai mare forta morala. Dar aceasta nu-i da niciodata dreptul sa ia pozitia barbatului. O stare spirituala buna se va manifesta cu adevarat prin faptul ca o sora nu se va face remarcata prin incalcarea acestui punct. Dar un alt fapt trebuie adaugat la acesta. Dupa cadere, Dumnezeu i-a spus lui Eva ca Adam va stapani peste ea (Gen. 3:16). Aceasta a facut parte din blestemul rostit asupra ei. Acest blestem nu este ridicat complet in crestinism, si in niciun caz nu are dreptul sa-l rastoarne.
          Faptul este ca cel care invata este, intr-un anumit sens, deasupra celui care este invatat. Un invatator  se situeaza desupra elevilor sai. Invatarea se face in general de sus in jos. Aceasta este, intr-un anumit sens, exercitarea autoritatii. Nu cunoastem in Scriptura niciun caz de femeie care a invatat in public sau a evanghelizat. Aceasta se aplica nu doar la faptul cand sunt prezenti barbati, ci acest lucru se aplica ca un principiu, atunci cand este vorba de o slujba publica. Surorile pot, bineinteles, sa discute intre ele despre Domnul si despre Cuvantul lui Dumnezeu. Ele pot schimba experiente si ajuta una pe alta, dar ele nu trebuie sa invete. Aceasta nu este in nicio maniera o lipsa pentru surori, ci Dumnezeu nu vrea, si ne spune de ce in versetele urmatoare.
          In contextul acestei porunci exista doua pericole. Unul este ca barbatii nu-si indeplinesc misiunea lor, si ca femeile luand cuvantul in locul lor, incep sa invete. Al doilea pericol este ca femeia sa nu mai spuna nimic, si sa taca chiar si in cadrul familiei. Este dificil de a stabili reguli precise pentru situatii particulare. Principiile sunt foarte clare, si pentru aplicarea lor practica trebuie sa fim exersati inaintea Domnului. Astfel de intrebari se pun, de exemplu pentru slujba de scoala duminicala, pentru lucrarea impreuna cu tinerele, sau atunci cand surorile singure sunt active in campul misionar.
       


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze