Translate

marți, 22 noiembrie 2016




                                  CASATORIA - O BINECUVANTARE                                                             SAU UN BLESTEM ?
                                                       
                                                                       - V -


     Bremicker E.A


     6     A doua parte : casatoria in viata de fiecare zi  -   Raspunsuri biblice la intrebari actuale

          Subiectul pentru aceasta seara se enunta astfel : "Casatoria in viata de fiecare zi - Raspunsuri biblice la intrebari actuale". A spune ceva despre practica vietii conjugale, evident nu este asa de usor, in special atunci cand se are in vedere propriile experiente ale vietii de casatorie in care s-au facut multe greseli. Asadar, in aceasta seara vom cauta sa ne referim la Cuvantul lui Dumnezeu, caci Biblia are cu siguranta sa ne spuna ceva in legatura cu practica vietii nostre conjugale.


     6.1    Trei clase - tipuri pentru viata conjugala

          Mai de mult, atunci cand existau trei clase de calatorie pe calea ferata, un slujitor al Domnului de o varsta inaintata, i-a dat fiului sau un sfat bun pentru casatorie. El a asemanat casatoria cu o calatorie cu trenul, si i-a spus urmatoarele: "Fiul meu, in casnicia ta poti calatori la clasa intai; dar poti de asemenea sa calatoresti in a doua sau in a treia clasa. La clasa intai, se traieste, sotul si sotia, impreuna unul pentru altul. La clasa a doua, se traieste unul langa altul, si la a treia clasa se traieste in discutii unul impotriva celuilalt. Sa faci astfel ca intotdeauna sa calatoresti la clasa intai, adica tu in casnicia ta, sa duci o viata impreuna cu sotia ta si pentru sotia ta".
          In final, casatoria este ea o binecuvantare sau un blestem? Acela care calatoreste, in casnicie, la clasa intai, adica traind in cuplu unul pentru altul si unul cu altul, pentru el casatoria este cu adevarat o binecuvantare si o bucurie. Daca suntem in calatorie in a doua clasa, adica unul langa altul, atunci viata de casatorie este foarte plictisitoare, si nu ofera nici satisfactie nici bucurie reala. Referitor la cel care calatoreste la a treia clasa, casatoria este pentru el in mod efectiv o catastrofa. Atunci nu-i mai ramane decat sa coboare din tren, adica desfacerea casatoriei, si noi am vazut ca acesta nu este dupa gandul lui Dumnezeu. Cel care calatoreste la clasa intai poate sa fie recunoscator Domnului sau, si sa-I ceara ca aceasta sa continue. Altfel, aceasta nu este niciodata garantat. Acela care calatoreste la clasa a doua sau la a treia nu trebuie sa se resemneze. Este totdeauna posibil cu ajutorul Domnului de a urca la clasa intai de casatorie, daca se urmareste gandurile bune ale lui Dumnezeu


     6.2    Trei dusmani

          Casatoria, am vazut este o zona a problemelor. Doua fiinte umane, de origini complet diferite, cu caractere complet diferite, alcatuiesc dintr-odata o unitate de nedespartit. Ei impart totul unul cu altul. Acest lucru in sine poate aduce tensiuni. Nu trebuie sa ne mire. Dar la aceasta se adauga altceva la care trebuie sa meditam. Exista de asemenea dusmani ai casatoriei care cu buna stiinta vor sa ne faca rau. Cei trei mari dusmani ai crestinului sunt de asemenea si cei trei mari dusmani ai casatoriei.

               - Primul dusman, este dusmanul impotriva noastra. Diavolul, cu cele doua tactici ale sale, puterea si viclenia, cauta sa distruga casniciile noastre. El a distrus prima casnicie din paradis, si el este permanent acela care cauta pana astazi sa distruga casniciile noastre. Mai intai, sa fim constienti ca avem un astfel de dusman, si apoi sa fim atenti la atacurile lui. El este viclean si are o mare experienta.
               - Al doilea dusman este un dusman din jurul nostru. Acesta este lumea. In cursul primei seri, ne-am ocupat cu degradarea valorilor din aceasta lume. Aceasta degradare de valori nu se opreste la usile noastre. Suntem cu totii copiii timpului nostru. Constienti sau nu, noi suntem influentati de duhul timpului si de tendintele din aceasta lume. Aceasta vrea sa zica ca trebuie sa fim foarte atenti de a nu fi antrenati in acestea.
               - Al treilea dusman este dusmanul din noi. Acesta poate fi chiar cel mai periculos, in mod special in legatura cu casatoria. Este vorba de carnea noastra, de eul nostru, de egoismul nostru. Egoismul meu este cel mai mare dusman al casniciei mele. Egoismul tau poate fi cel mai mare dusman al casniciei tale. De aceea trebuie sa luam aminte cu adevarat in casniciile noastre la indemnurile lui Pavel, si sa ne-amintim ca noi suntem morti impreuna cu Hristos (Rom. 6:2).

          Este important sa stim foarte clar ca noi avem acesti dusmani, si ca ei cauta sa distruga casniciile noastre. Sa nu fim naivi sau angelici in niciun fel, si sa nu gandim ca putem rezolva noi lucrurile intr-un fel sau altul. Daca cineva gandeste aceasta, sa nu se mire daca problemele incep sa apara. In plus, acesti trei dusmani coopereaza unul cu altul si se sustin reciproc. Numai puterea Duhului Sfant ne poate ridica la inaltimea rolului nostru de soti sau sotii.


     6.3    Plan - Pasaje relevante - Ceea ce trebuie sa fie vizibil

     6.3.1    Plan

         Vrem in aceasta seara sa punem inaintea noastra trei lucruri

     - Mai intai ne vom ocupa putin de domeniul sarcinilor si al responsabilitatilor noastre de soti.
      - Apoi vom vedea domeniul sarcinilor si al responsabilitatilor de sotie.
      - In final doresc sa va arat un domeniu comun, de datorii si responsabilitati, care priveste pe ambi soti.


6.3.2    Versete relevante

          Mai intai cateva versete din Biblie care vor fi privite in aceasta seara:

          Efeseni 5:22-26: "Sotiilor, supuneti-va sotilor vostri ca Domnului, pentru ca sotul este capul sotiei, dupa cum si Hristos este Cap al Adunarii. El este Mantuitorul trupului. Dar, dupa cum Adunarea este supusa lui Hristos, asa si sotiile sotilor lor, in toate. Sotilor, iubiti-va sotiile, dupa cum si Hristos a iubit Adunarea si S-a dat pe Sine Insusi pentru ea, ca s-o sfinteasca, dupa ce a curatit-o prin spalarea cu apa, prin Cuvant".

          Efeseni 5:28-29: "Astfel sunt datori si sotii sa-si iubeasca sotiile, ca pe propriile trupuri. Cine isi iubeste sotia se iubeste pe sine insuti. Pentru ca nimeni nu si-a urat vreodata propria carne, ci o hraneste si o ingrijeste cu drag, ca si Hristos Adunarea".

          1 Petru 3:1,2: "Tot asa, sotiilor, fiti supuse sotilor vostri, incat, chiar daca unii sunt neascultatori de Cuvant, sa fie castigati fara cuvant, prin purtarea sotiilor".

          1 Petru 3:7: "Tot asa, sotilor, locuiti cu ele dupa cunostinta, ca si cu un vas mai slab, feminin, dandu-le onoare ca fiind si impreuna-mostenitoare ale harului vietii, spre a nu fi impiedicate rugaciunile voastre".

          Coloseni 3:18-19: "Sotiilor, fiti supuse sotilor vostri, cum se cuvine in Domnul. Sotilor, iubiti-va sotiile si nu va purtati cu ele cu amaraciune".

          1 Corinteni 11:7 : "Pentru ca un barbat, in adevar, nu trebuie sa-si acopere capul, fiind chipul si gloria lui Dumnezeu; dar femeia este gloria barbatului".

          Tit 2:3-5 : "De asemenea, ca femeile in varsta sa fie in toata purtarea lor, asa cum se cuvine femeilor sfinte, nu defaimatoare".


     6.3.3   Ce trebuie sa se vada

     Am vazut in prima seara ca intre barbat si femeie nu exista diferenta de valoare, dar exista o diferenta de natura, si legat de aceasta, o diferenta de sarcini. Barbatul si femeia trebuie sa se completeze in casnicie. In viata comuna a barbatului cu femeia, unde fiecare isi vede propriul sau domeniu de responsabilitate, doua lucruri trebuie sa se vada inainte de toate:

               - In primul rand, imaginea lui Hristos si a Adunarii Sale. Hristos trebuie reflectat prin comportamentul barbatului. Adunarea trebuie reflectata prin comportamentul femeii. Barbatul trebuie sa-si iubeasca sotia dupa cum Hristos a iubit Adunarea. Sotia trebuie sa fie supusa sotului sau dupa cum Adunarea este supusa lui Hristos. Aceasta este ceea ce prezinta Efeseni 5.
               - In al doilea rand, vedem in pasajul din 1 Corinteni 11, ca barbatul este imaginea si gloria lui Dumnezeu, in timp ce femeia este gloria barbatului. Aceasta, de asemenea, trebuie sa se reflecte in casnicie. Sotul si sotia, fiecare in locul desemnat de Dumnezeu, trebuie sa se achite de responsabilitatile domeniului lor. In pasajele din Cuvantul lui Dumnezeu pe care le-am citit, vom vedea invataturi cu totul speciale pentru femei, si altele cu totul speciale pentru soti: "sotiilor", "sotilor". Dumnezeu ne-a dat invataturi cu totul specifice pentru soti si pentru sotii. Ar fi groaznic daca, noi sotii, am mustra pe sotiile noastre cu privire la pasajele din Biblie care sunt pentru sotii. De asemenea ar fi groaznic, daca voi sotiilor, ati mustra pe sotii vostri cu privire la pasajele care sunt scrise pentru ei. Bineinteles, ca este bine ca noi sotii sa ascultam ce spun sotiile, si invers; dar nu putem sa repetam pasajele biblice care privesc pe celalalt. Daca o facem, vom cobori repede in a treia clasa de casnicie. Daca ne este adresat ceva noua sotilor, sa ascultam cu atentie. Daca ceva este adresat surorilor, este bine ca ele sa asculte cu atentie.


     6.4     Care sunt responsabilitatile sotului

          Daca vorbim acum de domeniul special al responsabilitatilor si al sarcinilor sotului, am citit clar ca sotul este capul. A fi cap, doresc sa subliniez inca odata, nu inseamna ca sotul este dictator in familie. Sotul nu are dreptul de a se juca de-a pasa, a cere sa i se aduca papucii si ziarul si a stapani peste sotia sa. Cel care face aceasta nu si-a inteles misiunea pe care i-a dat-o Dumnezeu de a fi cap al sotiei sale. Dimpotriva : pacatuieste fata de sotia sa. A fi cap inseamna: a)- ca barbatul este gata sa-si asume responsabilitati fata de sotia si familia sa, b)- ca este gata sa-si asume conducerea, c)- ca el da cuplului si familiei sale stabilitatea si directia, d)- ca in toate lucrurile are grija de cuplu si de familia sa. Ne gandim la Avraam asezat la intrarea cortului sau. Iata , schitat in cateva cuvinte, domeniul de responsabilitate al sotului.
          Daca vom lasa, cat de putin, sa lucreze asupra noastra pasajele pe care le-am citit, atunci mi-ar placea sa prezint cinci lucruri care se adreseza in mod special noua sotilor.


     6.4.1    A iubi sotia

          Primul lucru este ca noi trebuie sa ne iubim sotia. Aceasta este spus sotilor de mai multe ori in Biblie. Doar in Efeseni 5 se vorbeste de trei ori (5:25,28,33), si odata in Coloseni 3:19. In mod evident, noi barbatii, avem multa nevoie ca sa ni se aminteasca de a ne iubi sotiile. Am spus deja ca egoismul este un mare pericol pentru buna functionare a vietii conjugale, si el ne priveste in special, pe noi sotii. De ce aceasta cerinta? Doresc sa indrept atentia asupra a trei puncte in legatura cu aceasta afirmatie: "iubiti-va sotiile".

          - Primul punct pune accent pe faptul ca noi trebuie sa ne iubim sotiile. In general ura reprezinta contrariul dragostei. Aceasta este o problema in unele cazuri. Dar egoismul si indiferenta sunt de asemenea opuse dragostei. Si prin acestea incep de multe ori problemele la noi, sotii. Sotiile noastre nu trebuie sa ne fie indiferente. Nu trebuie sa fim duri fata de ele. Nu trebuie sa le neglijam. Trebuie sa le facem bine si sa le rezervam timp si disponibilitate. Cerinta de a iubi sotiile contine toate acestea. Recunoastem rapid ca aceasta cerinta merge mult mai departe decat a declara sotiilor ca le iubm. Bineinteles ca este nevoie sa le spunem sotiilor aceasta, dar inainte de toate este nevoie sa le aratam aceasta prin purtarea noastra.
          - Al doilea punct pune accent pe faptul ca noi trebuie sa iubim sotia noastra. Pavel zice: "iubiti-va sotiile". Aceasta vrea sa spuna propria sotie. Am vazut deja aceasta pe scurt. Este dezastruos, pentru noi sotii, de a intretine o relatie emotionala sau intelectuala cu o alta femeie. Nu am vorbit acum de relatii sexuale, desi experienta arata ca rezultatul este acesta. O relatie sexuala este un adulter. Speram ca aceasta este clar pentru toti. Dar, chiar daca nu a existat intr-adevar decat o relatie emotionala sau intelectuala [sau o dragoste platonica], este un mare pericol ca o astfel de relatie intretinuta cu alta femeie sa devina mai apropiata decat cea existenta cu propria sotie. Nu spun ca nu ar trebui, fiecare, sa fim prietenosi si gata de a ajuta, dar in orice caz pentru noi sotii, prudenta si retinerea sunt sfatuitori buni. Multe casnicii au fost distruse datorita acestui punct.
          - Al treilea punct pune accentul pe cuvantul sotii. Iubiti-va sotiile. Aceasta vrea sa zica, in mod natural, sotia. Exista in vietile noastre altceva care sa ne fie mai important sau pe care sa-l cunoastem mai bine decat propriile noastre sotii? Eu vorbesc acum despre lucrurile de pe acest pamant, caci nu se pune la indoiala ca Domnul trebuie sa aiba primul loc. Dar, ce importanta are profesia noastra? Suntem noi mai atasati de cariera noastra decat de sotia noastra? Care este hobby-ul nostru? Are el mai multa importanta decat sotia noastra? Computerul nostru este el mai important decat sotia noastra? Sa ne intrebam putin: cat de mult timp "vorbim" cu computerul nostru in fiecare zi, si cat cu sotia noastra? Iata toate intrebarile pe care trebuie sa ni le punem.

          Masura care ni s-a dat noua, sotilor, este foarte mare. "A iubi" nu vrea sa spuna simplu " a avea inclinatie", ci este vorba de cea mai inalta forma de expresie a dragostei. Aceasta nu face aluzie la dragostea umana care isi gaseste propriul interes in obiectul iubit. Nu, aici este vorba despre dragostea divina. Deoarece este spus: "... dupa cum si Hristos a iubit Adunarea si S-a dat pe Sine Insusi pentru ea". Daca ne privim in lumina acestei masuri, vom tacea rapid. Care este sotul care pretinde ca isi iubeste sotia la acest nivel?


     6.4.2   A hrani si ingriji sotia

          Aceasta este a doua cerinta pe care dorim sa o privim mai de-aproape. Ni se cere sa ne hranim si sa ingrijim sotia (Efes. 5:29). A hrani inseamna ca dam sotiilor noastre ceea ce ele au nevoie. A ingriji inseamna ca noi dam sotiilor mai mult decat ceea ce le este absolut necesar. Am putea traduce de asemenea prin expresia "a construi un cuib". Acela care ingrijeste de sotie vegheza ca aceasta sa se simta bine langa sotul ei. Este mai mult decat "sa nu-i lipseasc a nimic". A hrani si ingriji nu trebuie inteles doar in sens material, ci se refera - si in primul rand in acest pasaj - de bunastarea spirituala a sotiilor noastre. Este misiunea si responsabilitatea noastra de a avea grija de bunastarea spirituala a sotiilor noastre. Aceasta presupune in mod natural ca sa aiba o viata personala de comuniune cu Domnul. Acela care se achita de aceasta sarcina va costata in curand ca aceasta este o sarcina frumoasa. In orice caz aceasta este o sarcina in care trebuie sa investim mult timp. Nu putem sa raspundem imediat la toate intrebarile sotiilor noastre. Poate ca este nevoie de un anumit timp pentru a gasi raspunsul care sa le satisfaca.
          Dar nu vrem sa punem in totalitate de-o parte aspectul material al acestui punct. Aceasta ar fi groaznic daca barbatul si-ar abandona grija materiala fata de sotia sa. Barbatii care se ocupa de menaj in timp ce sotiile lor merg la munca, nu au inteles care este domeniul responsabilitatii lor. Aici, de asemenea, lumea din jurul nostru ne ocupa timpul in felul ei, si influenta acestor evolutii si tendintele asupra casniciei crestine nu trebuie sa fie subestimate.


     6.4.3   A se lipi de sotia sa

          A treia cerinta este ca noi trebuie sa ne lipim de sotia noastra. Efeseni 5  citeaza versetul din Geneza 2, dupa cum am vazut in prima noastra seara: "de aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de sotia sa". Iata domeniul cu totul special al legaturii emotionale dintre sot si sotia sa. Concret, aceasta semnifica pentru noi sotii, ca trebuie sa ne dam osteneala ca sa intelegem si sa acceptam sfera sentimentelor ale sotiei noastre. Aceasta este uneori foarte dificil pentru noi, sotii. Noi suntem mai rationali, suntem facuti din tarana. Sotiile sunt mai emotionale, - intocmite din coasta sotului. Cu toate acestea, este important sa invatam sa cunoastem si sa intelegem viata interioara a sotiei noastre. Unii soti pot sa-si aminteasca destul de bine ce au experimentat prima oara cand sotia lor a izbucnit in plans intr-o situatie deosebita, fara macar ca ei sa inteleaga de ce.
          Ar fi o rusine sa cunoastem mai bine noul nostru program al computerului decat viata interioara a sotiei noastre. Daca este asa, atunci trebuie sa schimbam ceva. O femeie vrea sa fie inteleasa. Ea vrea sa simta ca sotul ei o cunoaste cu adevarat. Noi sotii, trebuie sa ne lipim de sotiile noastre, adica sa ne purtam fata de ele ca si cu o planta. Vechiul Testament foloseste in cateva pasaje expresia "omul a cunoscut-o pe sotia sa". Prima data este zis despre Adam (Gen. 4:1). In gneral se refera la nasterea de copii, dar expresia lasa sa se inteleaga mai mult decat simplul act al nasterii. Ar trebui sa ne cunoastem sotia, asa cum este ea, dupa duh, suflet si trup.


     6.4.4    A locui cu sotia dupa cunostinta

          A patra cerinta pe care doresc s-o prezint este din 1 Petru 3:7. Citim ca noi sotii, trebuie sa locuim cu sotiile noastre dupa cunostinta (inteligenta), ca si cu un vas mai slab. Noi sotii, suntem uneori duri, si gandim ca sotiile noastre au aceeasi constitutie ca si noi. Ori Biblia spune clar ca femeia este un vas mai slab. Eu stiu ca aceasta lume nu este de acord cu adevarul unei astfel de afirmatii. Se vorbeste despre femei puternice, ca despre barbati puternici, in totul la fel. Ori, exista cu siguranta domenii in care femeile au taria lor speciala. Dar Biblia zice de o maniera sigura, si nu fara motiv, ca femeia este un vas mai slab. Trebuie sa acceptam aceasta ca un fapt.
          Trebuie deci, sa locuim cu sotiile noastre ca si cu un vas mai slab. Acolo unde eu locuiesc, este casa mea si unde ma simt bine. Noi barbatii, trebuie sa ne simtim bine langa sotiile noastre. Dar aceasta locuire merge impreuna cu cunostinta. Din nou este vorba de ceea ce Dumnezeu doreste sa ne faca sa vedem clar: dati-va osteneala pentru a va cunoste sotiile; dati-va osteneala pentru a avea intelegere fata de nevoile speciale ale sotiei pe care Dumnezeu ti-a sau mi-a dat-o
          A locui dupa cunostinta, vom remarca in trecere, inseamna ca noi suntem atat cat este posibil langa sotiile noastre. Nu este bine ca barbatul sa aiba obiceiul sa-si urmareasca propriile interese lasand pe sotia sa acasa. Aceasta priveste in special pe tinerii casatoriti. Aceasta nu se refera, in mod natural, la obligatiile profesionale sau la angajamente in lucrarea Domnului, ci la activitati care privesc propria placere. Unii tineri casatoriti sunt preocupati de sport mai mult decat sotiile lor. Altii pun cariera profesionala mai presus de orice, si pentru a-si atinge acest scop, lasa de-o parte propria casnicie.


     6.4.5    Dand onoare sotiei sale

          A cincea cerinta, pe care o gasim de asemenea in 1 Petru 3:7, ne zice sa dam onoare sotiei noastre. Aceasta inseamna ca noi gandim si vorbim de bine despre ea. Le aratam ca le apreciem. Femeia este un vas mai slab, dar aceasta nu inseamna ca ea are mai putina valoare. Noi, sotii, nu avem niciun motiv sa ne credem mai buni sau mai deosebiti. In ochii lui Dumnezeu femeia are aceeasi valoare ca si barbatul. Ea este impreuna-mostenitoare a harului vietii, intocmai ca si noi sotii. De aceea nu trebuie s-o privim de sus, sau s-o desconsideram, chiar daca ea este un vas mai slab. Nu. trebuie sa-i dam onoare, si in mod natural aceasta trebuie sa se exprime si in afara.
          Sa nu ezitam s-o ajutam pe sotia noastra sa-si puna haina si sa-i deschidem usa de la masina. Aceasta nu se mai face astazi, dar noi inca putem. Ar fi prea putin daca "dandu-le onoare" se limiteaza doar la fapte sau cuvinte. Aceasta incepe, in toate cazurile, prin ceea ce gandim in inima noastra fata de sotie, si cum gandim. Ar trebui sa avem o gandire inalta despre ea. Ea este lucrul cel mai scump pe care l-am primit din partea lui Dumnezeu pe acest pamant.  
       
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze