Translate

vineri, 20 ianuarie 2017




                                           Rugaciunea "Tatal Nostru" - Matei 6:9-13

                                                                     - I -


          Bremicker E.A.


          1        Ce este rugaciunea "Tatal nostru" - Care este importanta ei?

          Gasim de doua ori in evangelii rugaciunea care se numeste "Tatal nostru", sau "Rugaciunea Domneasca". In Matei 6:9-13 ea constituie o parte din "predica de pe munte". In Luca 11:2-4 ea constituie raspunsul Domnului la cererea ucenicilor Sai: "Doamne, invata-ne sa ne rugam". Matei da textul integral cu cele sapte cereri, in timp ce in Luca nu figureaza decat cinci cereri.
          Singurul fapt ca aceasta rugaciune este mentionata in cele doua locuri diferite subliniaza importanta pe care i-o atribuie Duhul Sfant. Rugaciunea este expresia dependentei noastre de Dumnezeu. Domnul Isus Insusi, ca Om pe pamant, S-a rugat mult, si in aceasta ne este un model desavarsit. De aceea este bine pentru noi sa luam aminte la ceea ce spune Dumnezeu in Cuvantul Sau despre rugaciune.
          Nu exista rugaciune care, in multe cercuri crestine sau biserici, sa fie atat de multe ori rostita ca "Tatal nostru". Nu exista ocazii unde sa nu fie recitata aceasta rugaciune - ca este vorba de inchinare, botezuri, inmormantari, anumite mese, sau alte imprejurari. Aceasta a fost intentia Domnului atunci cand a dat aceasta rugaciune ucenicilor Sai? Sau avea altceva El in vedere? Acestea sunt intrebari la care vrem sa reflectam putin. Vom lua textul din Matei deoarece este cel mai complet [textul din Luca nu cuprinde a treia si a saptea cerere]:

          "Voi deci rugati-va astfel: Tatal nostru care esti in ceruri, sfinteasca-se Numele Tau; vie Imparatia Ta; faca-se voia Ta, precum in cer, asa si pe pamant; painea noastra zilnica da-ne-o noua astazi; si ne iarta noua greselile noastre, dupa cum si noi iertam celor care ne-au gresit; si nu ne duce in ispita, ci scapa-ne de rau" (Mat. 6:9-13).

          Inca o scurta remarca. In cele ce urmeaza, vom utiliza denumirea de rugaciunea "Tatal nostru", caci mi se pare mai potrivita. Denumirea de "Rugaciunea Domneasca" mi se pare nepotrivita, caci este vorba de o rugaciune a Domnului pentru a le da ucenicilor. Nu ne este spus ca Domnul S-a rugat in acest mod. Daca ar fi cu adevarat o rugaciune pe care s-o desemnam ca "Rugaciunea Domneasca" in sens absolut, aceasta ar fi cu siguranta cea din Ioan 17.


          2        "Tatal nostru" ca parte a discursului Domnului din Matei 5 la 7 (sau predica de pe munte)

          Atunci cand vrem sa studiem mai de aproape un pasaj din Cuvantul lui Dumnezeu, este indispensabil sa incepem prin a examina contextul. Un pasaj scos din contextul sau va duce deseori la concluzii gresite, si acesta este cazul si cu rugaciunea "Tatal nostru". Nu vom putea intelege sensul acestei rugaciuni, si a-l expune, decat ca facand parte din predica de pe munte. De aceea este potrvit mai intai de a oferi cateva principii care le gasim in acest discurs al Domnului din Matei 5 la 7.
          Predica de pe munte ne este data in intregime decat in Evanghelia dupa Matei. Aceasta este de inteles, deoarece aceasta Evanghelie este cea care ni-L prezinta pe Domnul Isus ca Mesia, Imparatul, promis de Dumnezeu. El a venit pe pamant pentru a-Si intemeia Imparatia Sa, avand de transmis poporului urmatorul mesaj: "Pocaiti-va, pentru ca s-a apropiat Imparatia cerurilor" (Mat. 4:17).
          In Matei 5 la 7, Domnul Isus prezinta ucenicilor Sai principiile acestei Imparatii (celor care vor sa urmeze exemplul Sau). Este vorba de o imparatie pe pamant, dar condusa din cer (de unde si denumirea de "Imparatia cerurilor"). Aceasta este situatia si astazi. Aceste principii implica faptul ca Imparatul este lepadat.  Este exact ce s-a intamplat. Domnul Isus S-a intors in cer ca Cel lepadat, dand nastere la o perioada de tranzitie in timpul careia Imparatia Sa este acum sub o forma ascunsa (a se vedea "tainele Imparatiei cerurilor" din cap. 13). In predica de pe munte Domnul Isus le arata ucenicilor Sai ce trebuie sa caracterizeze pe cei care fac parte din aceasta Imparatie, si care vor sa faca voia Imparatului si recunosc drepturile Sale.
          Va veni ziua cand aceasta Imparatie va fi asezata in putere si in glorie pe pamant, dar acum Imparatia este sub o forma ascunsa: nu este vizibila ochilor oamenilor. Cu ochii luminati de Dumnezeu, noi putem vedea totusi aceasta Imparatie oriunde oamenii respecta autoritatea Domnului in viata lor. Aceste persoane sunt ucenici ai Imparatiei sau slujitori ai Domnului. Principiile care se aplica in aceasta Imparatie sunt subiectul predicii de pe munte.
          Atunci se pune imediat intrebarea: pentru cine sunt valabile aceste principii? Pentru cine este valabila rugaciunea "Tatal nostru"? Punctele urmatoare trebuie sa dea raspuns la aceste intrebari:

          1. Predica de pe munte (inclusiv rugaciunea "Tatal nostru") se adreseaza ucenicilor Domnului. Este spus in mod deosebit la inceputul capitolului 5 ca ucenicii Sai s-au apropiat de El si ca El ii invata. In plus, este deseori vorba de "Tatal vostru care este in ceruri". Predica de pe munte nu este deci destinata necredinciosilor, si nu este de asemenea o vestirea a Evangheliei, nici un program politic. In Matei 5 la 7, nu este vorba sa stim cum am putea intra in Imparatie (Ioan 3), nici cum se poate deveni crestin. Subiectele despre pocainta, convertire, iertarea de pacate, indreptatire, etc., nu sunt tratate aici. Este de presupus ca cei care ascultau erau ucenici, adica cei care mergeau dupa Domnul Isus, urmand exemplul Sau. In predica de pe munte sunt invataturi date ucenicilor pentru a sti cum trebuie sa se poarte. Atunci cand astazi se interpreteaza predica de pe munte mai ales ca un program de imbunatatire a vietii colective a oamenilor, se pierde complet sensul dat de Dumnezeu acestui pasaj.

          2. In predica de pe munte este vorba de principiile Imparatiei si nu de principiile Adunarii. Amestecul celor doua domenii a facut mult rau. Este vorba de Imparatie in legatura cu un exemplu de urmat pe pamant, si nu in legatura cu chemarea noastra cereasca. Vom vedea ca predica de pe munte are o semnificatie deosebita pentru crestin, dar nu mai mult.
          Predica de pe munte nu este "constitutia" crestinismului, dupa cum a fost numita uneori. Ea are a face in mod exclusiv cu Imparatia. Este vorba de un exemplu de urmat. Nu se gasesc subiecte despre Adunare, Duhul Sfant, viata eterna, etc. Adunarea nu este mentionata decat mai tarziu in aceasta Evanghelie, si invatatura despre ea este dezvoltata in epistole. Se va cauta in zadar in Matei 5 la 7. Daca gandim ca astazi avem in predica de pe munte reguli cu privire la viata noastra, atunci nu am inteles nimic despre pozitia noastra.

          3. Caracterul principal al predicii de pe munte este iudaic. Domnul adreseaza aceste cuvinte credinciosilor dintre iudei. Se poate recunoaste din multe particularitati ale textului. Aceasta reiese in special din expresia care se repeta de mai multe ori "Tatal vostru care este in ceruri". Vom cauta in zadar o astfel de expresie in epistole care dezvolta pozitia noastra crestina. In aceste epistole se vorbeste de "Dumnezeu si Tata", sau simplu de "Tata", dar niciodata de "Tatal din ceruri".
          Chiar daca era un mare privilegiu pentru ucenici de a-L cunoaste pe "Tatal din ceruri", totusi aceasta expresie presupune o anumita distanta, o anumita departare. Tatal este in cer, iar ucenicii pe pamant. Desigur, literalmente este la fel si pentru noi. Dar, in ce priveste pozitia noastra, noi suntem deja asezati "in locurile ceresti", si avem intrare libera la Tatal (Efes. 2:18).

          4. Totusi, a trage concluzia ca predica de pe munte are un caracter exclusiv iudaic ar fi o greseala. Unii crestini sunt ignoranti fata de predica de pe munte, fiind convinsi ca nu are nimic sa ne spuna.  Desigur, ii priveste in primul rand pe ucenicii din poporul Israel, dar nu putem pur si simplu sa limitam domeniul de aplicare al invataturilor Domnului. Fara indoiala, adevarul despre Adunare este infinit de pretios si important, dar aceasta nu vrea sa spuna ca nu mai este nimic altceva care sa fie important. Nu suntem noi ucenici? Nu suntem noi in Imparatia lui Dumnezeu? Nu vrem noi, in viata noastra, sa ne supunem autoritatii Domnului? Predica de pe munte are pentru noi o insemnatate practica. Este important sa cunoastem adevarul cuprins in epistole, dar vrem noi, prin urmare, sa neglijam lectiile practice pe care Domnul Insusi ni le da?

          In concluzie:
          Matei 5 la 7 (ceea ce numim predica de pe munte) trateaza principiile care trebuie respectate pentru a urma exemplul Domnului in Imparatie. Aceste principii sunt valabile:
          -     pentru ucenicii din timpul cand Domnul era pe pamant, si era lepadat de poporul Sau (aplicatie directa).
          -     pentru ramasita iudaica inainte de asezarea Imparatiei in putere si glorie, cand ea va intra in aceasta Imparatie prin necazul cel mare si prin mari suferinte (aplicatie profetica).
          -     pentru noi, in umblarea pe pamant dupa exemplul Domnului. Pozitia noastra este cu siguranta cereasca, dar avem, cu toate acestea, a face cu Imparatia. De aceea putem scoate principii folositoare din Imparatie si aplicatii practice pentru noi (aplicatie practica).    
       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze