Translate

marți, 24 octombrie 2017




                                                          Viata Eterna


          Michael Hard


          1     Introducere

          Viata eterna este una din cele mai mari binecuvantari pe care le avem, daca facem parte din cei care au crezut in Fiul lui Dumnezeu. Este vorba nu doar de faptul ca vom fi crutati de judecata eterna, " moartea a doua", si ca ne vom petrece eternitatea in fericita prezenta a lui Dumnezeu. Viata eterna este o binecuvantare actuala. In special apostolul Ioan este cel care ne prezinta acest subiect, in Evanghelia sa si in prima lui epistola, citand adesea insasi cuvintele Domnului Isus.
          Articolul are ca scop de a ajuta pe crestini sa inteleaga subiectul vietii eterne si pentru a se bucura mai mult de bogatiile care sunt legate de aceasta.


          2     Viata eterna in eternitatea trecuta

          Viata eterna este viata de care Se bucurau Persoanele divine inca din eternitatea trecuta. Ioan spune in prima sa epistola: "Va vestim viata eterna, care era la Tatal si ni s-a aratat" (1:2). Cunoastem utilizarea pe care a facut-o Evanghelia dupa Ioan acestui cuvant "era"  : "La inceput era Cuvantul; si Cuvantul era cu Dumnezeu; si Cuvantul era Dumnezeu" (1:1). El este in contrast cu expresia "a devenit" ("S-a facut", trad. romana, n.t.) pe care o gasim putin mai departe: "Si Cuvantul S-a facut carne" (v. 14). Fara nicio-ndoilala ca se refera la eternitatea trecuta. Versetul 2 din 1 Ioan 1 arata deci ca viata eterna "era la Tatal" in eternitatea trecuta. Pentru a sublinia relatia dintre primele versete din Evanghelie si cele din epistola, putem spune ca Ioan vorbeste despre Domnul Isus ca fiind "Cuvantul vietii".
          Viata eterna este viata care apartine Persoanelor divine. " Si aceasta este marturia: ca Dumnezeu ne-a dat viata eterna si aceasta viata este in Fiul Sau" (1 Ioan 5:11). Fiul a avut dintotdeauna aceasta viata in Sine Insusi. El era "cu Tatal" in eternitatea trecuta, si in consecinta viata eterna era la Tatal. Tatal avea aceeasi viata eterna. "Tatal are viata in Sine" (Ioan 5:26).


          3     Viata eterna promisa

          Inca din eternitatea trecuta, "inainte de timpurile veacurilor", Dumnezeu Si-a propus sa transmita viata eterna si altora. Epistola catre Tit ne vorbeste de "viata eterna pe care Dumnezeu care nu poate sa minta, a promis-o mai inainte de timpurile vecurilor" (1:2). Spunem eternitatea trecuta pentru a desemna timpul in care nu exista nimic altceva decat Dumnezeu, unde nimic nu fusese inca creat.


          4     Viata eterna manifestata intr-un om

          Deoarece Fiul are viata in Sine, poate parea surprinzator sa citim in Ioan 5 ca Tatal "a dat si Fiului sa aiba viata in Sine" (v. 26). Asemenea Tatalui, Isus are dintotdeauna viata eterna in Sine. De fapt, El este viata eterna: "El este Dumnezeul adevarat si viata eterna" (1 Ioan 5:20). "In El (Cuvantul) era viata" (Ioan 1:4). Cu toate acestea, ca om , I-a fost dat sa aiba aceasta viata eterna.
          Ori, viata eterna ne-a fost revelata intr-un Om care nu ne-a vizitat pentru un timp scurt, ci care "a locuit (lit. "Si-a ridicat cort") printre noi" (Ioan 1:14). Toti cei care L-au vazut au putut fi martori la modul in care viata eterna se manifesta intr-un om pe pamant. Acesta este mesajul important pe care Ioan il transmite la inceputul primei sale epistole. Apostolii care au fost acolo: au "auzit", "vazut", "contemplat" si chiar au "pipait" cu mainile lor cu privire la viata eterna care a fost aratata (v. 1-3).
          Atunci cand Domnul Isus a trait pe pamant, viata eterna a fost facuta vizibila: "Viata eterna care era la Tatal ...ne-a fost aratata" (v.2). Vreti sa stiti cum s-a manifestat pe pamant viata eterna? Priviti la Isus, acest Om smerit; vedeti cum actiona El cu persoanele in mod individual si cu multimile, cum a reactionat fata de credinta si fata de necredinta, care era purtarea Lui cu oamenii invatati care I se impotriveau, cu pacatosii care se pocaiau sau cu fatarnicii. Vedeti cum a manifestat El o ascultare desavarsita si o dragoste divina. Acestea le vedem in viata acestui Om in care viata eterna a fost "aratata".


          5     Viata eterna transmisa oamenilor

          Viata eterna este deci viata care a apartinut Persoanelor divine, si Domnului Isus ca Om . Dar Scriptura ne prezinta, de asemenea, viata eterna transmisa si altor persoane - celor credinciosi. In rugaciunea Sa adresata Tatalui, Domnul spune ca Dumnezeu a dat Fiului Sau "autoritate peste orice faptura ("carne"), si adauga: "ca sa dea viata eterna tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui" (Ioan 17:2). Cine sunt cei pe care Tatal i-a dat Lui? Multe versete ne indica conditiile necesare pentru a primi viata eterna. Trebuie crezut in Fiul Omului (Ioan 3:15), in Fiul lui Dumnezeu (3:16,36), in Tatal care L-a trimis (5:24).
          Trebuie crezut in Domnul Isus care a venit din cer pentru a trai ca om pe pamant. El Insusi a zis: "Eu sunt painea cea vie care a coborat din cer; daca mananca cineva din aceasta paine, va trai etern" (Ioan 6:51). Dar exista mai mult. Continuarea acestui verset ne spune ca Isus a devenit om pentru ca sa moara: "si painea pe care Eu o voi da este carnea Mea, pe care Eu o voi da pentru viata lumii". Credinta in moartea Sa ispasitoare este indispensabila. Este ceea ce arata de asemenea o alta declaratie a Domnului, facuta putin mai departe: "Daca nu veti manca deci carnea Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu aveti viata in voi insiva" (v. 53).
          In acest capitol, Domnul Se prezinta mai intai prin imaginea de "painea vietii" (v. 48), "painea vie care a coborat din cer". Apoi El introduce gandul mortii Sale. Cel care a mancat aceasta paine (v. 51) (adica cine L-a primit pe Isus in umanitatea Sa), si care a mancat carnea Sa si a baut sangele Sau (adica cine L-a cunoscut pe Domnul in moartea Sa), are viata eterna. Nu este vorba aici de un act ceremonial, si aceasta nu are nimic a face cu cina Domnului. Este o ilustratie a faptului ca ne tragem existenta chiar din Acela care a trait si care a murit aici jos ca Fiul Omului.
          Moartea Domnului si primirea vietii eterne se leaga astfel in doua moduri. De-o parte, aceasta moarte era necesara pentru ca noi sa putem primi viata eterna - "trebuie sa fie inaltat Fiul Omului" (3:14). Si de alta parte, credinta in moartea Sa - adica in valoarea mortii Sale - este o conditie necesara pentru ca sa primim viata eterna (6:53-54).
          Rezumand toate acestea, Isus zice: "Pentru ca aceasta este voia Tatalui Meu, ca oricine Il vede pe Fiul si crede in El sa aiba viata eterna; si Eu il voi invia in ziua de apoi" (6:40). Era voia Tatalui ca omul sa poata primi viata eterna - primire pe principiul credintei in Hristos (3:15,16). Tatal a dat autoritate Fiului de a oferi viata eterna celor care cred in El, cunoscandu-L in viata Sa ca Om si in moartea Sa (6:51,53). Faptul ca viata eterna a fost daruita omului trebuie sa ne conduca la adorare. Acesta era motivul lucrarii Domnului. El zice, vorbind despre oile Sale: "Eu am venit ca ele sa aiba viata" (10:10). Nimeni nu poate vreodata sa aiba aceasta viata eterna in afara Domnului Isus sau fara El. Este ceea ce Ioan exprima fara niciun dubiu in prima sa epistola: "Cine Il are pe Fiul are viata; cine nu Il are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viata" (5:12).
          Credinciosul are aceeasi viata ca si Domnul, dar exista totusi o diferenta. Domnul are "viata" eterna "in Sine", in timp ce credinciosul o are doar in Hristos. Pentru a ilustra aceasta diferenta, sa ne gandim la un arbore si la una din frunzele sale. Este clar ca exista viata in frunza, dar aceasta este viata arborelui; frunza are viata datorita arborelui care o poarta. Arborele nu are nevoie de frunza; el are o viata independenta sau autonoma; el are viata in sine. "Dumnezeu ne-a dat viata eterna si aceasta viata este in Fiul Sau" (1 Ioan 5:11).


          6     Posesiunea actuala a vietii eterne

          Este clar, dupa astfel de pasaje ca cel din Ioan 3:16, ca oricine crede are viata eterna. O are acum. Aceasta nu este o simpla promisiune viitoare, atunci cand vom fi in cer, ci o binecuvantare de care ne putem bucura inca de acum, pe pamant. Ioan spune: "V-am scris acestea voua, ca sa stiti ca aveti viata eterna, voua, care credeti in Numele Fiului lui Dumnezeu" (1 Ioan 5:13). "Aveti", nu "veti avea".


          7     Viata eterna si comuniunea cu Tatal si cu Fiul

          In rugaciunea pe care a adresat-o Tatalui, Domnul zice: "Si aceasta este viata eterna, sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu" (Ioan 17:3). Acest pasaj arata ca posibilitatea de a-L cunoaste pe Dumnezeu, si pe Fiul Sau pe care El L-a trimis, este caracteristica centrala a vietii eterne. Ne vom bucura de aceasta relatie cu Dumnezeu si cu Fiul Sau in toata eternitatea, dar deja de acum, posesiunea vietii eterne ne-a facut potriviti sa avem comuniune cu Persoanele divine.
          In prima sa epistola, Ioan spune ca el vesteste ceea ce apostolii au "auzit", "vazut", "contemplat" si "pipait", "cu privire la Cuvantul vietii" - referitor la viata eterna care a fost aratata in El pe pamant (1:1-2). Si el a scris aceasta cu scopul bine definit pentru ca cei care vor primi scrisoarea sa aiba comuniune cu apostolii, acestia avand ei insisi comuniune cu Tatal si cu Fiul Sau Isus Hristos (v. 3). Bucuria lor va fi atunci deplina (v. 4).


          8     Caracterele vietii eterne in cel credincios : ascultare si dragoste

          Viata eterna pe care o avem trebuie sa fie vazuta in noi in toate imprejurarile din viata noastra zilnica. Asa a fost cu Domnul nostru cand era pe pamant.
          Ioan mentioneaza doua trasaturi concrete care rezulta din viata eterna, care arata in mod clar ca cineva o are: acestea sunt ascultarea si dragostea. Cu privire la ascultare, el zice: "Si prin aceasta stim ca-L cunoastem, daca tinem poruncile Lui" (1 Ioan 2:3). Cei care Il cunosc pe Dumnezeu, adica cei care au primit viata eterna, pazesc poruncile lui Dumnezeu. Si cu privire la dragoste: "Cine zice ca este in lumina si il uraste pe fratele sau, este pana acum in intuneric. Cine il iubeste pe fratele sau ramane in lumina si in el nu este prilej de poticnire" (2:9,10). El mai spune: "Noi stim ca am trecut din moarte la viata, pentru ca ii iubim pe frati" (3:14). A iubi pe fratele sau este un lucru esential pentru ca viata eterna sa fie vazuta in noi.
          Dragostea se arata pana in lucrurile cele mai practice: "Dar cine are lucrurile lumii (necesare vietii) si il vede pe fratele sau avand nevoie si isi inchide inima fata de el, cum ramane in el dragostea lui Dumnezeu?" (3:17). Faptul ca cel credincios are viata eterna si ca ea ii da posibilitatea de a iubi se arata chiar si in lucrurile materiale.
          Ascultarea si dragostea, apostolii le-au vazut in viata Domnului pe pamant. El a fost ascultator "pana la moarte" (Filip. 2:8) si i-a iubit pe ai Sai "pana la capat" (Ioan 13:1). Si, deoarece noi am primit aceeasi viata - "ceea ce este adevarat in El si in voi" (1 Ioan 2:8) - avem capacitatea de a manifesta aceleasi caractere.


          9     Aspectul viitor al vietii eterne

          Matei, Marcu, Luca, raportandu-se la cuvintele Domnului, sau oamenii care I-au pus intrebari, foloseau expreia "viata eterna" in legatura cu binecuvantarea viitoare pe care Dumnezeu o va da alesilor Sai (de exemplu: Luca 18:18,30). Aceasta este Imparatia anuntata in Vechiul Testament. Pavel si Iuda, in epistolele lor, folosesc la fel aceasta expresie in sensul sau viitor (de exemplu: Rom. 2:7 ; 6:22-23 ; Tit 3:7 ; Iuda 21). Aceasta nu este deloc in contradictie  cu slujba lui Ioan care reveleaza binecuvantarea posesiunii actuale a vietii eterne in cel credincios. Noi avem aceasta viata acum, si datorita acestui fapt putem avea comuniune cu apostolii, si cu Tatal si Fiul (1 Ioan 1:3), dar exista anumite influente care tind sa ne impiedice sa ne bucuram. Atunci cand vom fi impreuna cu Domnul, aceasta va fi total diferit: nimic nu ne va impiedica sa ne bucuram de viata eterna.

                                                    ............................................................... 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze