Translate

marți, 30 ianuarie 2018




                                                           Moartea... si apoi ?
                                                    - II -


          Mattias Billeter


          2          Intre moarte si inviere

          "Si tarana sa se intoarca in pamant, cum era, si duhul sa se intoarca la Dumnezeu, care l-a dat" (Ecl. 12:7).

          Moartea nu face ca sa inceteze existenta omului. Trupul sau moare, este pus intr-un mormant si putrezeste. Dar sufletul si duhul sau continua sa traiasca. Ele se gasesc in Locuinta mortilor si asteapta invierea. Astfel, omul se afla intr-o stare intermediara intre moarte si soarta lui finala, eterna. Cand este zis "duhul se intoarce la Dumnezeu", aceasta nu este soarta finala.


          2.1          Unde merg cei care mor ?

          Din nefericire exista multe ganduri false in legatura cu aceasta intrebare. De aceea este important sa cautam ce spune Biblia despre acest subiect.

          Vechiul Testament vorbeste in general de "seol" (trad. rom. "Locuinta mortilor"). Acesta este locul mortilor,unde merg sufletele celor care au decedat.
          Atunci cand Iacov purta doliu dupa fiul sau Iosif care credea ca a murit, el zice: "Jelind voi cobori la fiul meu in seol" (Gen. 37:35).
          "Domnul omoara si da viata, coboara in seol si ridica de acolo" (1 Sam. 2:6).

          In Noul Testament Domnul ofera alte imformatii despre acest loc al mortilor. In Luca 16, Domnul Isus ilustreaza si explica printr-o istorisire ce se va intampla cu credinciosii si necredinciosii dupa ce mor.
          "Si era un om bogat care se imbraca in purpura si in subtire, veselindu-se zilnic in lux. Iar un om sarac, numit Lazar, era pus la poarta lui, plin de rani, si dorea mult sa se sature cu firimiturile care cadeau de la masa bogatului; chiar si cainii veneau si-i lingeau ranile. Si a fost ca saracul a murit si a fost dus de ingeri in sanul lui Avraam. Si a murit si bogatul si a fost inmormantat. Si, in Locuinta mortilor (gr. "hades"), fiind in chinuri, ridicandu-si ochii, i-a vazut de departe pe Avraam, si pe Lazar in sanul lui. Si, strigand, a spus: Parinte Avraame, ai mila de mine si trimite-l pe Lazar ca sa-si inmoaie varful degetului in apa si sa-mi racoreasca limba, pentru ca sunt chinuit in vapaia aceasta. Dar Avraam a spus: Copile, adu-ti aminte ca tu ti-ai primit deplin cele bune in timpul vietii tale si Lazar, la fel, pe cele rele; iar acum, el este mangaiat aici si tu esti chinuit. Si, pe langa toate acestea, intre noi si voi este intarita o prapastie mare, astfel incat cei care vor sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca la noi. Si el a spus: Te rog atunci, parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu, pentru ca am cinci frati, ca sa-i instiinteze, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin. Dar Avraam i-a spus: Au pe Moise si pe profeti; sa asculte de ei. Dar el a spus: Nu, parinte Avraame, ci, daca va merge cineva la ei dintre cei morti, se vor pocai. Si el i-a spus: Daca nu asculta de Moise si de profeti, nu se vor lasa convinsi nici daca ar invia cineva dintre morti" (Luca 16:19-31).

          Omul bogat ii infatiseaza pe oamenii care au trait fara Dumnezeu si in mod egoist. Ei nu se pocaiesc niciodata si, in consecinta mor in pacatele lor. Saracul Lazar, dimpotriva, ii reprezinta pe oamenii care, in necazurile lor, s-au indreptat cu incredere spre Dumnezeu. Ei au fost mantuiti si mor in Domnul.
          Aceasta istorisire ne invata patru fapte importante:
          1 - Chiar si dupa moarte sufletele celor rascumparati (Lazar) si sufletele necredinciosilor (omul bogat) continua sa existe.
          2 - Sufletele rascumparatilor se gasesc intr-un loc de odihna si fericire, reprezentat prin "sanul lui Avraam". Sufletele necredinciosilor, dimpotriva, se gasesc intr-un loc de chin. Ei sunt chinuiti.
          3 - Intre aceste doua locuri exista o prapastie mare. Destinul omului este pecetlui la moartea sa. Dupa, nu mai poate schimba nimic.
          4 - Potrivit Bibliei, Dumnezeu avertizeaza fiintele omenesti de judecata viitoare si le cheama sa se pocaiasca de pacatele lor. Daca nu vor sa creada, chiar un eveniment supranatural ca invierea dintre morti, nu-i va face sa se pocaiasca.

          2.1.1          Rezumat

          - Biblia invata ca sufletul omului continua sa existe si dupa moarte. El nu va fi anihilat.
          - Biblia nu cunoaste un "somn al sufletului" dupa moarte, nicio "evolutie progresiva" spre bine, niciun timp de purgatoriu.
          - Biblia vorbeste de o stare intermediara in care sufletul asteapta invierea trupului dupa moarte. Sufletul celui credincios este in paradis, locul de fericire; sufletul necredinciosului se gaseste in hades (Locuinta mortilor, n.t.), locul de chin.


          2.2          Paradisul

          Biblia vorbeste de trei ori de paradis si ne da  cateva informatii despre acest loc.



          2.2.1         Credinciosii adormiti sunt in cer


          "Stiu un om in Hristos, care acum paisprezece ani (fie in trup, nu stiu, fie in afara trupului, nu stiu; Dumnezeu stie), unul ca acesta a fost rapit chiar pana la al treilea cer. Si stiu ca un asemenea om (fie in trup, fie in afara trupului, nu stiu; Dumnezeu stie), a fost rapit in paradis si a auzit lucruri de nespus, pe care nu-i este ingaduit omului sa le vorbeasca" (2 Cor. 12:2-4).

          Pavel relateaza aici un eveniment care a avut loc cu paisprezece ani in urma: pentru scurt timp el a fost inaltat in paradis si a auzit cuvinte care nu se pot exprima. Prin relatarea sa noi stim unde se gaseste paradisul: in al treilea cer. Acesta este cerul cel mai inalt unde se afla tronul lui Dumnezeu. Acolo se gasesc sufletele rascumparatilor care au adormit.


          2.2.2          Credinciosii care au adormit sunt la Hristos

          "Isus i-a spus: Adevarat iti spun, astazi vei fi cu Mine in paradis" (Luca 23:43).

          Aceste cuvinte au fost adresate de Domnul Isus talharului care se gasea alaturi de El pe cruce. El s-a convertit si a crezut in mantuirea care-l scapa de judecata lui Dumnezeu. Aceasta a avut loc datorita credintei sale ca va merge, dupa moarte, impreuna cu Isus Hristos in paradis. Credinciosii care au murit se gasesc deci la Domnul Isus, Mantuitorul lor, care i-a iubit. Apostolul Pavel o confirma:
          "Sunt strans din doua parti, avand dorinta sa plec si sa fie impreuna cu Hristos, pentru ca este cu mult mai bine" (Filip. 1:23).
          "Suntem increzatori, spun, si ne place mai bine sa fim departe de casa, afara din trup, si sa fim acasa la Domnul" (2 Cor. 5:8).


          2.2.3         Credinciosii care au adormit se bucura de viata eterna

          "Cine are urechi sa auda ceea ce Duhul spune adunarilor: Invingatorului ii voi da sa manance din pomul vietii, care este in paradisul lui Dumnezeu" (Apoc. 2:7).

          Dupa cadere, Dumnezeu a inchis drumul catre pomul vietii care se gasea in gradina Eden (Gen. 3:22-24). Dar, prin rascumparare credinciosii au parte de viata lui Dumnezeu.
          Deja de pe pamant ei au avut viata eterna. In paradis se bucura de aceasta viata. Dar mantuirea desavarsita a vietii eterne nu va deveni realitate decat atunci cand vor fi imbracati cu trupuri noi si cand Il vor vedea pe Mantuitorul lor in casa Tatalui.


          2.2.4          Rezumat

          Prin moarte, cei racumparati parasesc pamantul cu toate necazurile si greutatile lor. Sufletul lor merge la Hristos in paradis. Acolo, ei nu sunt inca glorificati, dar ei sunt la Hristos si sunt deci cu mult mai bine decat in timpul vietii lor pe pamant. El le va fi totul. Acolo sus, nu va mai fi nimic care sa-i desparta pe credinciosi de Domnul Isus.
          Atunci vor putea sa se bucure de comuniunea cu El, care astazi este adesea intrerupta. Totusi, aceasta este o stare tranzitorie, caci rascumparatii asteapta invierea.


          3          Invierea

          "Nu va mirati de aceasta, pentru ca vine un ceas in care toti cei din morminte vor auzi glasul Lui si vor iesi: cei care au facut cele bune, spre invierea vietii, si cei care au facut cele rele, spre invierea judecatii" (Ioan 5:28-29).

          Toti oamenii vor invia intr-o zi. Aceasta ne pare imposibil. Dar Fiul lui Dumnezeu, Creatorul cerului si al pamantului este Cel care o spune si care poate s-o faca posibila: Toti morti vor fi adusi la viata. Trupurile lor se vor alipi de sufletul si de duhul lor. Atunci vor exista doua grupe: credinciosii inviati pentru viata si necredinciosii pentru judecata.


          3.1          Isus Hristos a inviat 

          Invierea Domnului Isus a fost profetita deja in Vechiul Testament:
          "Pentru ca nu vei parasi sufletul meu in Locuinta mortilor (seol), nu vei ingadui ca Sfantul Tau sa vada putrezirea" (Ps. 16:10).

          Sufletul Sau nu a ramas in locul unde sunt cei morti si trupul Sau nu a inceput sa putrezeasca caci a fost inviat de Dumnezeu la capatul celor trei zile.
          Toti cei patru evanghelisti (Matei, Marcu, Luca si Ioan) ne relateaza invierea Sa. Femeile care, dupa obiceiul iudaic, vrand sa imbalsameze trupul Sau mort, au gasit un mormant gol.
          "Si au gasit piatra rasturnata de la mormant si, intrand, n-au gasit trupul Domnului Isus" (Luca 24:2-3).
          Isus Hristos s-a infatisat de mai multe ori ca inviat ucenicilor Sai. Multi din cei care au crezut in El au putut sa dea marturie ca El traieste. Astfel, Pavel a scris corintenilor care nu L-au vazut viu, ca si noi de asemenea, :
          "Pentru ca v-am dat intai ce am si primit: ca Hristos a murit pentru pacatele noastre, dupa Scripturi; si ca a fost inmormantat; si ca a inviat a treia zi, dupa Scripturi; si ca S-a aratat lui Chifa, apoi celor doisprezece. Apoi S-a aratat la peste cinci sute de frati deodata, dintre care cei mai multi traiesc pana acum, iar unii au adormit. Dupa ceea S-a aratat lui Iacov, apoi tuturor apostolilor. Si, la urma tuturor, ca unei starpituri, mi S-a aratat si mie" (1 Cor. 15:3-8).

          Dupa inviere, trupul Domnului Isus prezenta alte trasaturi de caracter ca mai inainte:
          - Prin nastere, El a devenit om ca si noi, din sange si din carne (Ev. 2:14), dar fara pacat (1 Ioan 3:5). Astfel ca El a putut sa moara pentru noi. Ori, dupa invierea El era un Om care avea carne si oase (Luca 24:39). El avea un trup nemuritor.
          - Ca inviat, El nu mai era limitat de spatiu si timp. Putea sa Se afle intr-o clipa in mijlocul alor Sai, fara sa intre pe usa (Ioan 20:19). I-a parasit in acelasi mod (Luca 24:31).
          Aceste schimbari aratau foarte clar ca El avea acum un trup pentru cer. Cerintele pamantesti nu mai contau pentru El. Astfel, El i-a parsit pe ucenicii Sai la sfarsitul celor 40 de zile si a fost primit in cer ca Om cu duh si suflet (Marcu 16:19).

          Invierea lui Isus Hristos face parte din temelia credintei crestine:
          - Ea este dovada valabilitatii lucrari de rascumparare de la cruce. Dumnezeu arata prin invierea lui Isus Hristos ca moartea Fiului Sau este baza prin care fiecare credincios a putut sa fie mantuit.
          "Ci si pentru noi, carora ni se va socoti, cei care credem in Cel care L-a inviat dintre morti pe Isus, Domnul nostru, care a fost dat pentru greselile noastre si a fost inviat pentru indreptatirea noastra" (Rom. 4:24-25).
          - Ea garanteaza invierea celor care au adormit. Isus Hristos este primul care a inviat dintre morti, pentru a nu mai muri niciodata (Fapte 26:23). Astfel, toti cei care-I apartin vor invia.
          "Pentru ca, daca credem ca Isus a murit si a inviat, tot asa si Dumnezeu va aduce impreuna cu El pe cei care au adormit in Isus" (1 Tes. 4:14).


          3.2          Invierea credinciosilor

          Iov, un credincios din Vechiul Testament, era convins deja de invierea trupului sau:
          "Dar stiu ca Rascumparatorul meu traieste si la urma El Se va ridica pe pamant. Si dupa ce aceasta piele a mea va fi nimicita, totusi fiind in carnea mea voi vedea pe Dumnezeu" (Iov 19:25-26).

          Lui Daniel, profetul, ii este spus:
          "Dar tu, mergi pe drumul tau pana la sfarsit; si tu te vei odihni si te vei ridica in partea ta de mostenire, la sfarsitul zilelor" (Dan. 12:13).

          In Noul Testament Dumnezeu da mai multa lumina:
          "Isus i-a spus: Eu sunt invierea si viata; cine crede in Mine, chiar daca va muri , va trai; si oricine traieste si crede in Mine nicidecum nu va muri, niciodata" (Ioan 11:25-26).

          "Iata, va spun o taina: nu toti vom adormi, dar toti vom fi schimbati, intr-o clipa, intr-o clipeala din ochi, la cea din urma trambita. Pentru ca trambita va suna si mortii vor invia nesupusi putrezirii si noi vom fi schimbati" (1 Cor. 15:51-52).

          "Pentru ca Domnul Insusi, cu un strigat, cu glasul arhanghelului si cu trambita lui Dumnezeu, va cobori din cer; si intai vor invia cei morti in Hristos" (1 Tes. 4:16).

          Invierea celor rascumparati va avea loc la rapire. Isus Hristos va veni in mod personal din cer pentru a-i invia dintre morti pe toti cei care au adormit. Fiul lui Dumnezeu Isi va dezvalui puterea Sa si toti cei care si-au pus increderea in El vor invia cu un trup nou!
          Adam, Avraam, Moise, David, Petru, Maria din Magdala - toti cei care au adormit de mii de ani, vor invia. De asemenea si toti credinciosii pe care i-am cunoscut personal, pe care i-am iubit si care ne lipsesc, vor invia.

          1 Corinteni 15:42-44 descrie contrastul intre starea la momentul inmormantarii unei fiinte dragi si gloria invierii credinciosului:
               - este semanat in putrezire si inviaza in neputrezire;
               - este semanat in dezonoare si inviaza in glorie;
               - este semanat in slabiciune si inviaza in putere;
               - este semanat in trup natural si inviaza in trup spiritual.

          Chiar daca trupul a devenit deja tarana, aceasta nu-L va impiedica pe Marele Creator al cerului si al pamantului pentru a regasi pietrele pentru a alcatui un trup glorios.
          Invierea celor care au adormit este numita in Biblie "invierea dintre morti" sau "intaia inviere". De ce? Deoarece necredinciosii raman in moarte. Dintre toti cei morti, numai cei rascumparati vor afla viata. In timpul de la urma, dupa rapirea Bisericii, multi credinciosi vor avea parte de moartea de martiri. Si ei, de asemenea, vor avea parte de intaia inviere.

          "Fericit si sfant este cel care are parte de cea dintai inviere: asupra lor, a doua moarte nu are nicio putere; ci vor fi preoti ai lui Dumnezeu si ai lui Hristos si vor imparati cu El o mie de ani" (Apoc. 20:6).

          Dupa inviere credinciosii se vor afla in starea eterna. Duhul, sufletul si trupul lor vor fi atunci mantuite.


          3.3          Trupul cel nou al credinciosului

          "Pentru ca stim, ca daca ar fi desfacuta casa noastra pamanteasca a cortului acestuia, avem o cladire de la Dumnezeu, o casa nefacuta de maini, eterna, in ceruri" (2 Cor. 5:1).
         
          "Pentru ca cetatenia noastra este in ceruri, de unde Il si asteptam ca Mantuitor pe Domnul Isus Hristos, care va transforma trupul smereniei noastre in asemanare cu trupul gloriei Sale, potrivit lucrarii puterii pe care o are , de a-Si supune chiar toate lucrurile" (Filip. 3:20-21).

          In momentul invierii, cei rascumparati vor primi un trup nou. Trupul muritor al credinciosilor vii va fi transformat intr-un trup nou la rapirea Bisericii. Acest trup va fi cu mult mai bun decat cel de acum. Biblia il compara cu "o casa eterna in ceruri".
          In concluzie:
               - Trupul cel nou este etern. El nu va fi niciodata bolnav sau batran, ci el este nemuritor.
               - Trupul cel nou este ceresc. El ne permite sa locuim in cer, caci el corespunde cerintelor ceresti.
          Trupul cel nou al credinciosilor va fi asemenea trupului glorios al Domnului Isus. El va avea aceleasi atribute. Dar personalitatea fiecarui individ va fi pastrata.

          Este ceea ce arata ilustatia pe care Pavel o foloseste pentru moarte si inviere: un bob de grau este pus in pamant, dar ceea ce rasare nu este un fir de orz, ci el este un fir de grau. In acelasi fel va fi si la inviere, Dumnezeu va da fiecarui individ propriul sau trup cu propria sa identitate (1 Cor. 15:37-38).


          3.4          Invierea necredinciosilor

          Dupa domnia de o mie de ani, necredinciosii vor invia, de asemenea, din moarte. Dar aceasta va fi o inviere pentru judecata. Fiul lui Dumnezeu ii va gasi pe toti:

          "Si marea a dat inapoi pe mortii care erau in ea; si Moartea si Locuinta mortilor (gr. "hades") au dat pe mortii care erau in ele; si au fost judecati fiecare potrivit faptelor lor" (Apoc. 20:13).

          Trupul va fi alipit cu duhul si cu sufletul, astfel ca omul in intregime sa poata aparea inaintea Judecatorului sau.

       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze