Translate

duminică, 11 februarie 2018




                                                 Crestinul si Noul Legamant


          Manuel Seibel


     1     Noul legamant in Noul Testament

     Dumnezeu nu a facut legamant cu copiii Sai care sunt rascumparati in timpul harului. El le-a dat viata din belsug (Ioan 10:10), si i-a adoptat ca fii (Efes. 1:5). Ar fi deplasat pentru parinti sa incheie un contract cu copiii lor, si asa intelegem ca Dumnezeu, Tatal nostru, nu a facut un legamant cu noi.
     Cu toate acestea, in Noul Testament se face deseori referinta la "un nou legamant". In cele patru relatari despre cina, Domnul il mentioneaza vorbind de pahar si de sangele Sau (Mt. 26:28 ; Mc. 14:24 ; Lc. 22:20 ; 1 Cor. 11:25). In epistola catre Evrei gasim inca trei referinte despre acest termen (8:8 ; 9:15 ; 12:24). In plus, apostolul Pavel vorbeste de "slujitori ai unui nou legamant" in 2 Cor. 3:6. Vom trece repede in vedere aceste pasaje  din Scriptura pentru a explica modul in care crestinul este preocupat de noul legamant.
     Daca exista un "nou legamant", este logic ca a existat un "vechi legamant". Ori, fara nicio indoiala, aceasta ultima expresie se refera la legamantul pe care l-a facut Dumnezeu cu poporul Sau pamantesc, poporul Israel, la muntele Sinai (Ex. 24:8). Acolo, El le-a promis binecuvantari daca asculta si pazesc toate poruncile Sale. Aceasta vrea sa spuna ca era un legamant bipartit (implicand obligatii pentru doua parti).


     2     Noul legamant in Vechiul Testament

     In contrast cu acesta (legamantul de la Sinai, n.t.), Ieremia 31:31 prezinta noul legamant pe care il va face Dumnezeu cu ramasita viitoare din Iuda si Israel, ca un legamant in care El va implini toate obligatiile. Rezultatul acestui aranjament nu va mai depinde de credinciosia poporului, ci numai de Dumnezeu care, prin credinciosia Sa de neschimbat, le va garanta o binecuvantare eterna. El va ierta toate faradelegile ramasitei credincioase de atunci.
     Ieremia 31 arata destul de clar ca cele doua legaminte reprezinta contracte intre Dumnezeu si poporul Israel. Aceasta nu are nimic a face cu cei care sunt rascumparati in perioada de timp a harului.


     3     Cina Domnului

     Ne putem intreba de ce Domnul Isus a mentionat noul legamant atunci cand a instituit cina. El Se adresa ucenicilor Sai, iudei care erau in acel moment sub vechiul legamant. Totusi, dupa putin timp, ei aveau sa faca parte din rascumparatii harului pe care Dumnezeu voia sa-i puna intr-o pozitie total diferita. Dupa Cincizecime, ei nu vor mai fi iudei, ci Adunarea lui Dumnezeu (vezi 1 Cor. 10:32). Ce aveau ei de-a face cu noul legamant? Acest lucru devine mult mai important daca luam in considerare urmatorul fapt: Duhul lui Dumnezeu face referire la cuvantul Domnului despre noul legamant in fiecare din cele patru relatari cu privire la cina, inclusiv cel primit de apostolul Pavel in mod direct de la Domnul glorificat in cer (1 Cor. 11:23-26). Care este explicatia?
     Mai intai, sa nu tragem falsa concluzia ca crestinul este parte contractanta a noului legamant. Cu siguranta, nu acesta este cazul; niciun pasaj din Scriptura nu-l afirma. Dar sa observam cuvintele Domnului atunci cand El instituie cina. Pavel scrie: "Acest pahar este noul legamant in sangele Meu" (1 Cor. 11:25). Sangele varsat al Domnului Isus este baza oricarei binecuvantari pe care Dumnezeu poate s-o dea omului. Aceasta include noul legamant pe care Dumnezeu il va face cu poporul Sau pamantesc in timpul mileniului. Iertarea pacatelor asigurata prin acest mijloc nu va fi posibila decat datorita ispasirii pacatelor facute de Hristos.
      Instituind cina, Domnul a dorit sa fie foarte clar ca crestinii sa nu se gandeasca ca ei sunt singurele roade ale lucrarii Sale. Pentru acest motiv, El a dorit in mod special sa ne atraga atentia asupra noului legamant, si El a facut-o in ceea ce este expresia vizibila si cea mai inalta a comuniunii noastre cu El (adica cina, n.t.). Sa nu uitam niciodata ca El Si-a dat viata, astfel incat poporul Sau pamantesc sa poata fi restaurat intr-o zi viitoare. El nu vrea ca noi sa pierdem din vedere binecuvantarea lui Israel.
     Un gand deosebit de miscator este ca Domnul Insusi nu a uitat niciodata pe poporul Sau. El este pe cale sa introduca ceva cu totul nou. In timpul absentei Sale de pe pamant, cei care aveau sa fie cel mai aproape de El, adica mireasa Lui cereasca, aveau sa se bucure de masa Sa, adica cina. Dar in acelasi timp, Hristosul care a suferit si a fost lepadat nu a uitat niciodata poporul Sau pamantesc. Si ei, de asemenea, vor intra in bucuria binecuvantarii eterne. Pe cruce, sangele Sau a curs de asemenea si pentru ei. Intr-un fel, El S-a bucurat de acest fapt atunci cand le-a dat aceasta masa, cina.



     4     Noul legamant in epistola catre Evrei


     Cele trei pasaje din epistola catre Evrei care se refera la noul legamant (8:8 ; 9:15 ; 12:24) arata ca primul legamant dat de Dumnezeu in Vechiul Testament nu era decat de natura temporara. Daca avea sa fie ceva nou, vechiul trebuia sa dispara. Noul legamant, adica al doilea care-l inlocuieste pe primul, este un legamant mai bun. Acesta nu mai este ceva trecator, ci etern; adica isi va pastra valoarea sa pe parcursul intregului mileniu. Destinatarii epistolei catre Evrei, credinciosii dintre iudei, nu mai trebuiau deci sa se ataseze de inchinarea divina in formele ei vechi. Desigur, ea a fost instituita de Dumnezeu, dar El nu a dat-o decat ca un ghid care sa conduca spre Hristos (Gal. 3:24). Acum Hristos a venit si a implinit, inlocuind si terminand cu tot ceea ce era vechi (vezi Rom. 10:4).
     Evrei 9:15 ne arata ca Mijlocitorul desavarsit al noului legamant, Hristos, este Garantul pentru binecuvantarea celor care cred in El. Lucrarea Sa de rascumparare este temelia oricarei binecuvantari. Dumnezeu poate oferi iertarea celor care se sprijinesc pe lucrarea de la cruce. Sangele lui Hristos este fundamentul care asigura siguranta eterna, caci cum ar putea Dumnezeu sa renunte vreodata la lucrarea Fiului Sau?


     5     Slujitori ai noului legamant

     Am ajuns acum la 2 Corinteni 3:6. Pavel scrie ca "Dumnezeu ne-a facut", pe el, apostolul, si pe tovarasii sai, "capabili, ca slujitori ai unui nou (calitativ, nu temporar) legamant; nu ai literei, ci ai Duhului".
     Atunci cand Pavel se desemna, pe sine si pe tovarasii sai, ca "slujitori ai unui nou legamant" (*), Duhul lui Dumnezeu arata ca sangele lui Isus care a fost varsat este temelia binecuvantarii noastre si a binecuvantarilor ramasitei viitoare a lui Israel. Semnul distinctiv al noului legamant este proclamarea iertarii pacatelor si a harului divin pe care el il aduce. Pavel a exercitat aceasta sluire de har, si noi, de asemenea, putem. Noi nu doar anticipam binecuvantarile spirituale dintr-o zi viitoare, ci ne bucuram de aceste binecuvantari intr-un sens mult mai profund si mult mai vast, deoarece ele sunt legate de Hristos glorificat si de locuirea Duhului Sfant. Aceasta inseamna ca slujirea crestina a noului legamant are un caracter mult mai nobil.

     (*) Taria limbajului original "slujba noului legamant", arata ca noul legamant este mai degraba caracterul decat continutul slujirii lor (nota de editor).


     6     O binecuvantare mult mai mare si un orizont mult mai intins

     Exista ceva care este bine de retinut: noul legamant ca atare nu a fost incheiat cu noi. De aceea Pavel adauga: "nu ai literei, ci ai Duhului". Aceasta arata clar ca slujirea crestina este legata direct de Duhul Sfant care ne-a facut potriviti pentru aceasta slujire. El este cel care ne-a facut capabili sa avem grija de oameni. Si El nu vrea ca noi sa pierdem din vedere ca nu suntem singurii care trebuie sa se bucure de binecuvantarile lucrarii lui Hristos.
     Binecuvantarile noastre sunt mult mai inalte decat cele ale credinciosilor din toate celelalte epoci. Cu toate aceste, si ei au intrat in binecuvantarile lor datorita lucrarii lui Hristos. Ei pot fi parti contractante ale noului legamant, si prin urmare stau intr-o relatie juridica cu Dumnezeu, dar fundamentul bucuriei lor este acelasi ca si al nostru. Astfel deci, atunci cand citim ceva referitor la noul legamant, orizontul nostru depaseste epoca, sau dispensatia actuala. Dumnezeu ni l-a descoperit astfel, ca sa ne putem bucura impreuna cu Hristos de aceasta binecuvantare minunata si eterna. Rodul sau este de-o importanta imensa, el se intinde dincolo de noi, dar aceasta nu modifica faptul ca noi facem parte din cei care sunt cel mai aproape de inima Sa. 
     
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze