Translate

marți, 10 martie 2015




                                          SUBIECTE  BIBLICE  ACTUALE
                                                  - V -

                                                    Fragmente din scrierile lui J.N.Darby
                    



                   DESPRE  DIVINITATEA  LUI  HRISTOS




          Scumpul meu Domn,

          Tratatul dvs., mi-a oferit o ocazie sa ma preocup putin mai mult cu dovezile scripturale despre Dumnezeirea Domnului.
           Intrebarea este simpla : Ce zice Scriptura ? Niciun crestin nu neaga ca trebuie sa se roage Tatalui, dar este la fel de sigur ca rugaciunile sunt adresate si Domnului, si chiar "cheama Numele Domnului nostru Isus Hristos" care este, ca sa zicem asa, o definitie a crestinului (1 Cor.1:2). Stefan ii cere Domnului Isus sa primeasca duhul sau, si Pavel se roaga ca tepusul sa-i fie indepartat (2 Cor.12:8). Un copil al lui Dumnezeu se roaga Tatalui sau, dar administarea casei lui Dumnezeu este in seama Domnului. Este un cuvant strain sa afirmi ca Scriptura nu spune ca Isus este Dumnezeu, si va rog sa remarcati ca intrebarea se leaga strans cu aceasta : "Ce a fost El inainte de a deveni om ?" Dar citim : "Cuvantul era cu Dumnezeu si Cuvantul era Dumnezeu". Apoi : "Si Cuvantul S-a facut carne si a locuit printre noi". Nu puteti nega ca este vorba despre Isus. Fiind Dumnezeu - caci asa era Isus - a incetat El sa fie Dumnezeu ? El era "in chip de Dumnezeu", a pus deoparte gloria Sa si a luat "un chip de rob" ; dar El este numit totdeauna Dumnezeu : Emanuel, Dumnezeu cu noi (Mat.1:23). Astfel Scriptura Il numeste Dumnezeu. Mai mult, Isus inseamna Iah sau Iehova Mantuitor. Numele Sau chiar afirma ca El este Iehova (Iahve) ; nu este Iehova Dumnezeu ? Isus a primit acest Nume, pentru ca trebuia sa mantuiasca "pe poporul Sau de pacatele sale" - poporul cui ? De aceea, in Ioan 12, evanghelistul citeaza un pasaj din Isaia 6, unde este descoperita gloria mareata a lui Iehova, si zice (v.41) ca profetul a vazut gloria Lui si a vorbit despre El. Pentru acelasi motiv Domnul spune Iudeilor : "Daramati templul acesta si in trei zile il voi zidi la loc".
          Intrebarea dvs. relativa cu privire la Fiul lui David nu semnifica nimic. Nimeni nu a zis ca Dumnezeu este Fiul lui David : orice crestin recunoaste ca Hristos a fost nascut in lume ca om ; ceea ce se spune este ca Fiul lui David era de asemenea Dumnezeu. Luati sfarsitul capitolului doi din prima epistola a lui Ioan, si inceputul din al treilea. La v. 28 din capitolul doi, citim : "Se va arata El" ; El, este Hristos ; la v.29, sfintii sunt vazuti ca nascuti "din El", dar la cap. 3:1, ei sunt "copii ai lui Dumnezeu" ; apoi lumea "nu L-a cunoscut", este spus, adica nu a cunoscut aceasta Persoana care era Hristos pe pamant. Nimeni nu poate citi acest pasaj, fara sa vada ca Hristos si Dumnezeu a fost unul si acelasi Obiect, una si aceeasi Persoana, in gandirea apostolului. La fel este si la sfarsitul epistolei : "Noi suntem in Cel adevarat, in Fiul Sau, Isus Hristos. El este adevaratul Dumnezeu si viata eterna".
          Acest adevar se gaseste chiar si in Vechiul Testament. In Daniel 7, Fiul omului vine pana la Cel Batran de zile (v.13), dar, mai departe, Batranul de zile este Cel care vine (v.22). La fel in Apocalipsa (1:17), "Cel dintai, si Cel din urma" este Cel care este "viu" si care a fost "mort". La cap. 1:8, Alfa si Omega, este Cel Atotputernic ; si la cap.22:12 si 13, Alfa si Omega, este Hristos care vine. In 1 Tim.6:14-16, "fericitul si singurul Stapanitor" este "Imparatul imparatilor si Domnul domnilor", si in Apoc.19:16, acest "Imparat al imparatilor si Domn al domnilor" este Hristos. In Ioan 17, Isus cere sa fie glorificat la Tatal, dar aceasta glorie El o avea inainte de a fi lumea. Ceea ce spune este ca El nu a facut si nu poate face nimic ca venind de la El Insusi (Ioan 5:19). Acelasi lucru este spus despre Duhul Sfant (16:13) : "Nu va vorbi de la Sine Insusi" - din partea Lui, ca sursa. Niciun crestin nu neaga ca Isus a luat un chip de rob si permanent a trait astfel pe pamant ; dar cine "a luat un chip de rob" ? Nu a fost un inger. Un inger este un slujitor, si nu poate sa-si paraseasca starea sa initiala. Hristos "S-a smerit pe Sine" atunci cand era in chip de Dumnezeu ; era acesta un chip fals ? Fie ca Domnul sa-mi ierte aceasta intrebare ; am pus-o din dragoste pentru dvs., scumpul meu domn. Hristos putea sa zica : "Mai inainte de a fi fost Avraam, Eu sunt". Plinatatea Dumnezeirii, recunosteti ca locuieste in El. Fiul lui Dumnezeu era mai mult decat Fiul lui David ; "Dumnezeu era in Hristos impacand lumea cu Sine". De unde erau gandurile si cuvintele lui Hristos ? Nu erau omenesti, si totusi de unde erau ele ? A putut spune cu privire la El Insusi : "Fiul Omului care este in cer". Ce a fost El inainte sa coboare aici pe pamant ? Cuvantul care a devenit carne, era El Dumnezeu sau nu, inainte de aceasta ?
          A dovedi ca El a fost om, nu arata nimic ; noi il credem ca fiind un adevar de temelie. Dar a fost El doar om ? Cu siguranta, nu. El era "Cuvantul" ; El a "coborat din cer". Ce a fost deci inainte de a deveni om ? A afirmat ca este una cu Tatal (Ioan 10:30) ; poate sa afirme aceasta o creatura ? Daca El nu a fost o creatura, era deci Dumnezeu. Sau, cineva care nu a fost creat, care exista prin el insusi, si care totusi nu este Dumnezeu ; aceasta este o confuzie si un lucru imposibil. "Prin El au fost create toate lucrurile", cine este acesta ? El este "Cel intai-nascut din intreaga creatie", pentru ca El a creat-o ; mai mult, "toate se mentin prin El" (Col.1:16-17). El era de la inceput, si, prin El, toate au fost facute ; fara El n-a fost facut nimic din ce a fost facut (Ioan 1:1,3) : deci El nu a fost facut. Existau doi Dumnezei ? El a pus temeliile pamantului, si cerurile sunt lucrarea mainilor Sale ; ele vor pieri, dar El ramane (Evrei 1:10,11). Toti ingerii lui Dumnezeu trebuie sa I se inchine (v.6). "ferice de toti care se incred in El" (Ps.2:12), in El, Fiul ; si "Binecuvantat este omul care se increde in Domnul", dar "Blestemat este omul care se increde in om" (Ier.17:7,5). El si Tatal una sunt ; exista vreo creatura care poate sa spuna asa ceva ? Gasesc deci ca Isus este numit Dumnezeu inainte de a veni in lume (Ioan 1), si dupa ce a venit in lume : El este "Dumnezeu cu noi". El a creat toate, si "toate se mentin prin El" ; El trebuie adorat ca Cel dintai, si Cel din urma, Alfa si Omega, care este titlul dat in special Celui Atotputernic, Imparatul imparatilor si Domnul domnilor, si celui Batran de zile. Si ca nu cumva sa ne gandim ca El ar fi un Dumnezeu inferior, ne este spus ca "in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii" (Col.2:9). Invatatura morala a Scripturii o confirma. "Hristos este totul" pentru crestin, astfel daca El nu este Dumnezeu, Dumnezeu n-ar fi nimic. El este Obiectul supremului devotament al inimii : eu vreau sa traiesc pentru El (2 Cor.5:15). Ar fi potrivit aceasta , daca El este doar o creatura ? Aceasta este adevarata intrebare : "Este El o creatura sau Creatorul ?" Niciun crestin nu neaga ca El a fost om cu adevarat, si ca a luat o pozitie de inferioriate fata de Tatal ; dar pentru aceasta, S-a smerit pe Sine Insusi atunci cand era in chip de Dumnezeu, si a luat un chip de rob ; nici o creatura nu putea sa faca asa ceva.
          Era, asa cum v-am spus, al doilea Adam care a fost randuit, dar acest al doilea Adam era Domnul venit din cer (1 Cor.15:47).
          Nu a venit, cu siguranta, pentru a face voia Sa ; ca om, locul Sau era cel de ascultare si de dependenta, dar El a venit intr-un trup pe care Dumnezeu I l-a pregatit, oferindu-se El Insusi pentru aceasta. Puteti  spune ca El este Fiul lui Dumnezeu. Ce vreti sa spuneti prin aceasta ? "Sarutati pe Fiul, ca sa nu Se manie" ;
          "Dumnezeu ne-a vorbit in Fiul" (Evrei 1:1 ; lit. in Fiu). Inaltarea lui Isus, despre care vorbiti, a avut loc dupa ce El a fost facut "cu putin mai prejos decat ingerii datorita mortii pe care a suferit-o", fiind "facut asemenea fratilor Sai in toate". Dumnezeu "care-i face pe ingerii Sai duhuri...dar cu privire la Fiul, zice : Tronul tau, Dumnezeule,...etc.". El nu face sa fie altceva. Sangele unui om, al Celui care nu ar fi decat un om, ar putea sa curateasca toate pacatele ?
          Eu nu pot sa inteleg cum puteti zice ca Sriptura nu spune ca El este Dumnezeu. Ea proclama de multe ori, direct si indirect, in termeni asemanatori, nu am citit si pasajele : "Dumnezeu aratat in carne" si "Hristosul, care este mai presus de toate, Dumnezeu binecuvantat pentru totdeauna", pentru ca criticii ar putea argumenta asupra lor. Ultimul totusi (Rom.9:5), este o marturie de asemenea destul de clara pe care o putem intelege, si expresia este de asa fel ca nu se poate aplica decat la Hristos. Nu este de mirare ca ati putut sa treceti peste toate pasajele la care m-am referit, si ca le-ati citat doar pe cele care arata ca Hristos a fost om cu adevarat, ceea ce nimeni nu neaga, si fara de care, in fapt, Dumnezeirea Sa nu ar fi folosit la nimic pentru noi ?
          Nu pot, in spatiul scurt al unei scrisori, sa am pretentia de a discuta deplin un astfel de subiect. Dar toata Scriptura confirma acest adevar, ca Isus este Iehova. Ioan Botezatorul era "glasul celui care striga in pustiu : pregatiti calea Domnului", adica lui Iehova. La fel este in Luca 7:27, comp. cu Maleahi 3:1 ; si chiar cu Luca 1:76 ; si de asemenea atunci cand El zice leprosului : "Vreau, fi curatit". In Isaia 66:15, Iehova vine cu foc si sabie, dar stim ca Cel care vine este Hristos. Care este semnificatia din Mica 5:2 ? Cine este tovarasul lui Iehova ? Curatirea leprosului era lucrarea lui Iehova ; inmultirea painilor pentru a hrani cei cinci mii de oameni se refera la Psalmii care vorbesc de Iehova ; si desi Isus le-a facut ca Fiu al Omului (Luca 9:10-17 si urmatoarele), El implineste Ps.132:15, care vorbeste de Iehova. Nu doar ca El a facut minuni, ceea ce Dumnezeu poate sa dea oricui sa faca, daca Ii este placut, dar Isus a incredintat altora, prin propria Sa autoritate, puterea de a le implini, ceea ce omul nu poate sa faca (Luca 4). Am mentionat toate aceste pasaje, pentru a confirma marturiile directe pe care Scriptura le da cu privire la divinitatea Sa ; si ele nu se pot asocia cu nici o alta doctrina. Si am putea sa le inmultim cu referire la fiecare pagina din Evanghelie. "El da viata cui vrea" (Ioan 5:21) ; poate fi spus aceasta despre un simplu om, de o creatura ?Vechiul Testament spune ca Domnul trebuie sa vina, si ca drumul Sau trebuie pregatit, dar acesta a fost Hristos. Evrei 12:25,26, arata in mod clar ca Hristos este Iehova de pe muntele Sinai... Va rog sa cantariti aceste pasaje ; caci aceasta este cea mai mare din toate mangaierile, de a sti ca Dumnezeu a coborat atat si a devenit om - ca El S-a descoperit atat de aproape de noi. Eu Il cunosc pe Dumnezeu cunoscandu-L pe Hristos, gasesc astfel ca El este har si dragoste, si nu pot sa-L cunosc altfel. Fie ca El sa va faca sa-L vedeti !

                                                                                         J.N.Darby    
          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze