Translate

vineri, 28 octombrie 2016



                                            1 Timotei 2
                                    Expunere verset cu verset

                                              - VIII -

                                           


          Bremicker E.A


     10     1 Timotei 2:9 - Podoaba exterioara a femeilor

          "La fel si femeile, sa se gateasca in tinuta(*) cuviincioasa, cu modestie si discretie, nu cu impletituri de par, sau cu aur, sau perle, sau imbracamite scumpa" (1 Tim. 2:9)

          (*) Cuvantul "tinuta" sau "costum" (JN Darby), este tradus in germana prin cuvantul "in exterior" (n.t.).


     10.1    "La fel si femeile"

          Cuvintele introductive din verset: "la fel" a dat nastere la diferite interpretari, in parte datorita traducerilor inexacte. Pavel nu vrea sa spuna ca femeile se pot ruga in public la fel ca si barbatii. Aceasta ar fi in contradictie cu alte afirmatii din Noul Testament. "In acelasi mod in care Pavel vrea ca barbatii sa se roage in orice loc, in acelasi fel el da aici surorilor instructiuni de a se gati in exterior in mod decent. Instructiunile care urmeaza aici sunt deci date cu referire speciala la autoritatea apostolica a lui Pavel - sub calauzirea Duhului Sfant. Acestea sunt afirmatii biblice a caror valabilitate este independenta de timp, si prin urmare, sunt valabile si pentru noi. Nu este vorba de o simpla opinie a lui Pavel, sau de un sfat pe care el il da, ci de o porunca inspirata divin. Trebuie sa luam in considerare in mod special ca ceea ce noi citim aici este cu totul opus opiniei generale din aceasta lume, inclusiv din lumea crestina. Chiar multi copii ai lui Dumnezeu nu mai considera aceste indicatii ca fiind obligatorii. Dar ele fac parte din Cuvantul lui Dumnezeu, ca oricare alta parte din Biblie. Acest Cuvant isi pastreaza valabilitatea sa.
          Este in natura multor femei sa le placa sa se impodobeasca. Aceasta era situatia in Vechiul Testament. Si era la fel in timpul apostolului Pavel si a lui Timotei, si astazi nu este altfel. Impotriva gatelii in sine nu are nimic de zis. Din contra. Femeile trebuie sa se gateasca. Intrebarea este cu ce trebuie sa se gateasca femeile crestine. In aceasta masura, acest verset este considerat in totul potrivit.


     10.2    Un exterior (*) decent

          (*) tinuta (trad. JN Darby, n.t.)

          Daca rezumam invatatura din acest verset, vom recunoaste ca este vorba de modestie si decenta. Femeia nu trebuie izbeasca prin exteriorul ei, ci exteriorul femeii trebuie sa fie in acord cu marturisirea sa crestina si marturia ei. Exteriorul femeii, asa cum este el exprimat intre altele prin imbracamintea si podoabele sale, nu este nicidecum indiferent. S-a zis deseori ca inima noastra are importanta inaintea lui Dumnezeu, si ca exteriorul nu are aproape deloc. Prima afirmatie este adevarata. Este adevarat ca inima noastra are importanta. Dar a doua afirmatie nu este adevarata. Exteriorul nostru are aceiasi importanta. Exteriorul este adesea o reflectarea a interiorului. Daca vrei sa privesti in interior, atunci acesta se vede in exterior. Trebuie sa avem o constienta clara a prezentei lui Dumnezeu in casa Sa: Lui nu-I scapa nimic. Dumnezeu vede inima si cauta dreptatea in inima. Dumnezeu vede de asemenea comportamentul nostru exterior, care trebuie sa fie in acord cu interiorul.
          Vrem inca odata sa insistam asupra faptului ca aici este vorba de casa lui Dumnezeu. Aceste instructiuni nu privesc doar strangerile noastre (si acestea fiind incluse), ci intreaga viata publica a femeii crestine. Ar fi gresit daca surorile noastre ar avea o garderoba pentru duminica si o cu totul alta garderoba pentru celelalte zile. Aceasta ar fi ipocrizie si nu ar fi in mod clar in acord cu gandul lui Dumnezeu. Manifestarea a ceea ce este casa lui Dumneze si a ordinei care este legata de aceasta este strans conditionata de aspectul exterior pe care femeile il dau. Gasim un gand asemanator al lui Pavel in Tit 2:10 unde el cere robilor crestini "sa impodobeasca" prin purtarea lor "invatatura Dumnezeului nostru Mantuitor".
          "Exteriorul" (sau: aspectul) inseamna aici prezentarea exterioara a femeii. Aceasta prezentare exterioara a unei persoane exprima adesea ceva din caracterul sau. Prin exteriorul sau (imbracaminte, coafura, podoabe, machiaj, fel de a vorbi, reactii la diferite influente) se arata altora ceva din ceea ce sunt si ceea ce ar dori sa arate.
          "Impodobirea" are ca idee principala de a "pune in ordine", "a aranja", " a pregati". Cuvantul contrar este "haos", harababura, dezordine. Acesta este cuvantul grec pentru"podoaba", care este derivat din cuvantul "cosmetic".Este interesant de stiut ca, cuvantul "decent" este aproape. Decenta se refera la bun simt, potrivit, onorabil. Femeile crestine trebuie sa se imbrace si sa se prezinte in ordine sau cu "bun gust". Solomon o spune foarte raspicat in Proverbe: "O femeie frumoasa si fara minte(*) este ca un inel de aur in ratul unui porc" (Prov. 11:22).

          (*) Sau: "lipsita de bun simt" (alte trad., n.t.)


     10.3    Modestie si discretie

          Exteriorul decent se manifesta prin modestie si discretie. Acestea sunt valori pentru care multi oameni din lume nu au nicio apreciere. Dar inaintea lui Dumnezeu acestea sunt valori spre care noi trebuie sa tindem. "Discretia" este oroarea morala de tot ceea ce nu este potrivit. Este o decenta umila. O femeie crestina va face tot ca sa nu treca peste barierele retinerii feminine. "Modestia" este puterea sanatoasa de a judeca sau stapanirea de sine pe care Dumnezeu ne-a dat-o. In alta parte cuvantul este tradus prin "sobrietate" sau "cumpatare". Prin calauzirea Duhului Sfant, o femeie va intelege, in lumina Cuvantului lui Dumnezeu, ceea ce vrea Dumnezeu de la ea. "Modestia" este de asemenea in legatura cu "bunul simt" si cu "discretia". O femeie crestina va face totul pentru nu a trezi poftele sexuale ale barbatilor prin exteriorul sau. Trebuie sa fie clar ca o astfel de pozitie este cu totul opusa opiniei generale a lumii; traim intr-un timp in care mass-media indeamna exact invers si duhul lumii este total opus.
          Totusi, sa privim lucrurile si altfel. O femeie poate atrage atentia altora in mod negativ atunci cand se imbraca cu buna stiinta intr-un fel demodat si neglijent. Aceasta nu este dupa gandul Domnului. Trebuie ca o femeie sa umble intr-o atitudine decenta, cuviincioasa, si sa nu se faca remarcata inutil intr-un fel sau altul. Este ceea ce confera demnitate unei femei. Despre femeia virtuoasa din Prov. 31 este spus; "imbracamintea ei este de in subtire si purpura" (v.22). Un aspect exterior demn este reflectarea unui interior demn.
          Apoi apostolul Pavel mentioneaza lucrurile negative care nu se potrivesc cu o tinuta decenta si cuviincioasa. Ele aveau cautare in cultura greaca si romana din acel timp, si sunt totdeauna de actualitate, poate cu unele modificari de forma.

               - impletuturi: este vorba de coafuri complicate, aranjate artistic, cu impletituri si noduri. Erau creatii luxoase, care nu aratau deloc simplitate. Nu se refera cu siguranta la impletituri cu totul simple.
               - aur si perle: este vorba de ornamente costisitoare, care puteau fi purtate separat sau prinse in par.
               - imbracaminte scumpa: era acea imbracaminte pe care o purta o femeie ca sa fie vazuta si sa impresioneze in exterior. Imbracamintea si podoabele erau deseori, ca si astazi, un mijloc de etalare a bogatiei sale si de a atrage atentia asupra sa.

          Petru vorbeste la fel despre acest subiect: "podoaba voastra sa nu fie cea de afara, a impletirii parului si a purtarii aurului sau a imbracarii hainelor lumesti, ci omul ascuns al inimii, in frumusetea nepieritoare a unui duh bland si linistit, care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu. Pentru ca astfel se impodobeau altadata si sfintele femei" (1 Pet. 3:3-5). Recunoastem aici ca nu este vorba ca femeia sa-si lase parul liber si dezordonat sau ca ea sa renunte la orice podoaba sau la orice imbracaminte atragatoare. Se refera mai mult la faptul ca o femeie crestina nu se face remarcata prin exteriorul ei, ci prin trasaturile sale interioare care sunt pretioase inaintea lui Dumnezeu. Acesta este punctul pe care Pavel il abordeaza de asemenea in versetul urmator din capitolul nostru.
          Exteriorul unei femei nu trebuie sa atraga atentia oamenilor asupra ei, in orice caz nu cea a barbatilor, ci interesul lui Dumnezeu. Dumnezeu ar vrea sa-Si gaseasca placerea. Exteriorul femeii trebuie sa fie in acord cu pozitia sa inaintea lui Dumnezeu. Podoaba crestina foloseste pentru onoarea si bucuria lui Dumnezeu. Podoaba pamanteasca este atractiva pentru oameni.


     11   1 Timotei 2:10 - impodobite cu fapte bune

          " ... ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care marturisesc temerea de Dumnezeu" (1 Tim. 2:10).


     11.1     Potrivit cu marturisirea

          Acum Pavel incepe sa vorbeasca despre lucrurile pozitive. Femeile crestine marturisesc ceva. Ele marturisesc teama de Dumnezeu. Ele trebuie sa corespunda acestei marturisiri, nu doar prin exteriorul lor decent, ci, de asemenea, si prin fapte bune.
          "Cum se cuvine" inseamna ceea ce se potriveste, ceea ce este in armonie cu teama de Dumnezeu. Ceea ce se marturiseste trebuie sa fie confirmat printr-o atitudine interioara si printr-un comportament exterior. Daca este vorba de marturisire, ceea ce se spune, este exteriorizat, si dat a fi cunoscut public. Atitudinea interioara, cuvintele si faptele trebuie sa se potriveasca si sa fie in armonie cu aceasta. Numai in aceste conditii viata crestina este echilibrata, atat cu privire la barbati cat si la femei. Nu poti pretinde ca te temi de Dumnezeu, si in acelasi timp sa ignori instructiunile Sale. Teama de Dumnezeu se arata printr-o atitudine de dragoste, de respect, de onoare fata de Dumnezeu. Nu inseamana a avea frica de Dumnezeu, ci a-L recunoaste in ceea ce El este.
          N-ar fi drept sa intelegem aceste versete ca un fel de "porunca vestimentara pentru femeia crestina" care ar vrea s-o tina de o maniera legala si poate chiar sa o impuna si altora. Dumnezeu nu ne invata in acest mod in Noul Testament. Exista intrebari la care cei sensibili raspund diferit. La toate intrebarile care se pun, punctul principal este starea de inima fata de Domnul Isus a celui care pune intrebarea. Daca este o reala teama de Dumnezeu si de dragoste in inima, atunci o femeie care are un simt spiritual nu-i va fi greu sa recunoasca voia lui Dumnezeu si sa o faca. Daca inima bate pentru Domnul, atunci toate intrebarile isi vor gasi raspuns. Solomon a scris fiului sau in Proverbe ( aceasta era valabil si pentru ficele sale): "Fiul meu daca vei primi cuvintele mele si vei pastra la tine poruncile mele..., daca o vei cauta ca pe argint si o vei cerceta ca pe comorile ascunse, atunci vei price temere de Domnul si vei gasi cunostinta lui Dumnezeu" (Prov.2:1,4,5).


     11.2     Fapte bune

          Faptele bune nu inseamna ca o femeie sa se arate decenta, vazuta din afara. Nu, campul de activitate al unei femei crestine este mare chiar vazut din afara. Desigur, ea nu se roaga si nu invata in public ca si barbatii, dar aceasta nu vrea sa insemne ca ea trebuie sa fie inactiva. Gasim in Noul Testament exemple de astfel de femei. Maria a facut o fapta buna fata de Domnul (Mat. 26:10). Dorca era plina de fapte bune (Fapte 9:36). Alte femei, precum Priscila, Evodia, Sintihia, si altele, au fost folositoare in lucrarea Domnului.
          O femeie crestina trebuie deci sa fie in totul atractiva si izbitoare, nu prin exteriorul ei, ci prin manifestarea virtutilor crestine (1 Pet. 3:5) si prin fapte bune. In acest pasaj, "faptele bune" care sunt luate in consideratie sunt cele care sunt folositoare prin rezultatul lor si o bogata binecuvantare pentru altii. Bineinteles, ele sunt facute pentru onoarea si bucuria lui Dumnezeu. Dar, in legatura cu casa lui Dumnezeu, care este o casa de rugaciune pentru toti oamenii, faptele bune sunt spre beneficiul altora. Poate sa fie vorba destul de bine de fratii si surorile noastre in credinta, cat si de necredinciosi. Pavel scria lui Tit: "Cuvantul este vrednic de incredere si vreau ca tu sa insisti asupra acestor lucruri, incat cei care L-au crezut pe Dumnezeu sa aiba grija sa fie cei dintai in fapte bune. Acestea sunt bune si de folos oamenilor" (Tit 3:8). Astfel de fapte bune sunt intotdeauna rezultatul vietii celei noi si a dependentei de Dumnezeu (Efes. 2:10).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze