Translate

miercuri, 12 februarie 2020




       Obiectivele si tacticile lui Satan impotriva poporului lui           Dumnezeu dezvaluite de Cuvantul lui Dumnezeu
                                                                                - III -


     Bruce Anstey


     4     Cele zece tactici principale ale diavolului

     4.5     Ispitirea prin rau moral (1 Cor. 7:5 ; 2 Tim. 2:22 si Rom. 13:14)

     Sa ne indreptam acum spre un alt pasaj pentru a vedea o alta cale de atac a vrajmasului, 1 Corinteni 7:5 : "Nu va lipsiti unul de altul decat, poate, prin intelegere, pentru un timp, ca sa va dedicati rugaciunii; si fiti din nou impreuna, ca sa nu va ispiteasca Satan, din cauza neinfranarii voastre".
     Lucrarea vrajmasului aici este de a ispiti pe sfinti printr-un rau moral, ceea ce dezonoreaza foarte mult pe Domnul. Din context, aici este vorba de ispitirea lui Satan in relatia de casatorie, dar el lucreaza la fel de mult si in afara casatoriei. "Neinfranare", inseamna a fi fara control de sine. Cat ar trebui sa fim de atenti in casatorie sau in celibat, pentru ca vrajmasul sa nu ruineze viata noastra si marturia cu acest fel de rau. Exista atat de multe lucruri pe care el le foloseste in acest scop; afisarea ziarelor ilustrate sau reviste, video, internet, tot ceea ce ademeneste carnea in crestin. Daca a existat vreodata o zi cand a trebuit umblat "cu grija si precautie", ei bine, aceasta este ziua de astazi (Efes. 5:15).
     Remediul lui Dumnezeu pentru contracararea raului moral este de a "fugi de poftele tineretii" (2 Tim. 2:22). Un alt verset spune : "fugiti de curvie" (1 Cor. 6:18). Aceasta inseamna pur si simplu ca trebuie sa evitam situatiile in care ispitele pot avea loc. Nu trebuie sa le dam tarcoale si sa le privim; nu trebuie decat sa fugim ! Este interesant de constatat ca Scriptura  nu zice niciodata  sa fugim de diavol; este spus sa ne impotrivim diavolului si el va fugi de la noi (Iac. 4:7 ; Efes. 6:13-14). Dar cand este vorba de rau moral, trebuie sa fugim cu toata energia, caci acesta ne atrage ca un magnet. Apostolul Pavel zice : "Imbracati-va in Domnul Isus Hristos si nu purtati grija de carne, ca sa-i treziti poftele" (Rom. 13:14). El zice sa nu purtam grija de carne, altfel spus, sa veghem sa nu lasam gandurile noastre sa rataceasca, sa le controlam astfel incat ele sa nu trezesca carnea.
     Daca raul moral apare in adunare, aceasta este responsabila de a da afara persoana pentru ca, a) Numele Domnului sa nu fie asociat cu raul; b) ca adunarea sa ramana un loc potrivit ca Domnul sa ramana in mijlocul ei; c) ca cel care a facut raul sa poata fi restaurat (1 Cor. 5).


     4.6     Amagire prin rau doctrinal (2 Cor. 11 si 1 Ioan 4)

     Sa trecem acum la o alta cale de atac a vrajmasului impotriva poporului lui Dumnezeu. Daca vreti cu adevarat sa umblati cu Domnul cu o inima hotarata, si daca nu vreti sa va aflati in situatii in care diavolul va va ispiti cu raul moral, atunci Satan va schimba tactica si va veni la voi dintr-o directie diferita. Daca vede ca incercati sa urmati Cuvantul lui Dumnezeu in viata voastra, atunci va incerca sa va puna piedici chiar si aici. El poate folosi raul doctrinar pentru a va abate. Este exact ceea ce vedem in 2 Corinteni 11:2-4 : "Pentru ca sunt gelos fata de voi cu o gelozie a lui Dumnezeu, pentru ca v-am logodit cu un singur barbat, ca sa va infatisez ca pe o fecioara curata lui Hristos. Dar ma tem ca nu cumva, dupa cum sarpele a amagit pe Eva in viclenia lui, asa si gandurile voastre sa fie stricate, indepartandu-se de la simplitatea fata de Hristos. Pentru ca, in adevar, daca ar veni cineva si ar predica un alt Isus, pe care noi nu l-am predicat, sau ati primi un alt duh, pe care nu l-ati primit, sau alta evanghelie, pe care n-ati primit-o, l-ati ingadui bine". Si apoi in 2 Corinteni 11:13-15 : "Pentru ca unii ca acestia sunt falsi apostoli, lucratori vicleni, perefacandu-se in apostoli ai lui Hristos. Si nu este de mirare, pentru ca insusi Satan se preface in inger al luminii. Nu este deci mare lucru daca si slujitorii lui se prefac in slujitori ai dreptatii, al caror sfarsit va fi potrivit lucrarii lor".
     Apostolul Pavel ii era teama ca sfintii din Corint sa nu fie abatuti de oameni care se prezentau ca invatatori si care abateau prin invataturi gresite. Diavolul nu este poate niciodata mai periculos ca atunci cand vine cu o Biblie deschisa. Ii place sa faca aplicatii false ale Cuvantului pentru a abate pe oameni de la calea adevarata. El a folosit Cuvantul in pustie cand a incercat sa-L ispiteasca pe Domnul (Luca 4:9-12), si acest lucru il face si astazi.
     Se vede acest fel de rau in femeia care amesteca aluat in "trei masuri de faina", astfel ca "s-a dospit tot" (Mt. 13:33). In Scriptura, aluatul este o imagine a raului. "Faina" este o imagine a lui Hristos ca hrana pentru poporul lui Dumnezeu. Ori, actiunea acestei femei a stricat hrana ; cei care au mancat din hrana ei au fost impregnati de rau.
     Remediul lui Dumnezeu pentru a identifica greselile doctrinare se gaseste in 1 Ioan 4:1-6. Apostolul Ioan ne da trei teste care ne ajuta sa distingem adevarul de eroare. In primul rand el zice : "Prin aceasta cunoasteti Duhul lui Dumnezeu: orice duh care Il marturiseste pe Isus Hristos venit in carne este din Dumnezeu; si orice duh care nu Il marturiseste pe Isus Hristos venit in carne nu este din Dumnezeu: si acesta este duhul lui Antihrist, despre care ati auzit ca vine, si acum este deja in lume" (1 Ioan 4:2-3).
     Primul lucru este "aceasta invatatura Il inalta ea pe Hristos ?" Trebuie sa verificam duhurile, deoarece exista deseori un duh particular in spatele invataturii unei persoane. In timp ce cei la care se refera Ioan aici probabil nu erau credinciosi adevarati, este inca posibil, pentru crestini, sa fie afectati printr-un duh inselator, si sa se ingamfe cu o anumita invatatura care le-a capturat gandurile (1 Tim. 4:1). Un test simplu este de a vedea daca aceasta invatatura inalta pe Hristos sau pe om. Invataturile omenesti sau diabolice, dau aproape intotdeauna glorie omului; ceea ce este din Dumnezeu da intotdeauna glorie lui Hristos.
     A marturisi pe "Isus Hristos venit in carne" implica a tine la Dumnezeirea lui Hristos, precum si la umanitatea Lui. A zice ca El a fost "in carne" inseamna ca El a fost Om real, avand un trup omenesc, un suflet si un duh omenesc. Gnosticii, cu care Ioan avea de-a face, Il tagaduiau. Faptul ca El "a venit" in carne, inseamna ca El a existat dinainte sa imbrace umanitatea in Persoana Sa (intruparea). Voi si eu suntem "in carne", dar noi nu am "venit" in carne, caci umanitatea noastra nu a existat mai dinainte ca cea a lui Hristos (adica divinitatea Lui, n.t.). "Venit in carne", se refera la eternitatea Fiintei Sale. De aceea a marturisi ca Isus Hristos "a venit in carne" implica atat sustinerea Dumnezeirii lui Hristos, cat si tot ceea ce El a fost ca Om.
     Al doilea test se gaseste la versetul 5 (1 Ioan 4) : "Ei sunt din lume; pentru aceasta vorbesc ei ca din lume si lumea ii asculta". Aspectul aici este sa stim daca oamenii din lume urmeaza aceasta invatatura; daca o fac, atunci este probabil ca invatatura nu este de la Dumnezeu. Cei care nu sunt nascuti din Dumnezeu, si care nu au Duhul locuind in ei, nu pot sa inteleaga lucrurile lui Dumnezeu (1 Cor. 2:14). Daca inteleg si sunt de acord cu o anumita invatatura pusa inaintea lor, trebuie sa fim vigilenti ! - este probabil ca aceasta invatatura sa nu fie adevarata. Acest test este valabil si cu credinciosii lumesti. Crestinii mai liberali si mai mai lumesti pe care ii cunoasteti, le place si accepta invatatura particulara de care este vorba ? Atunci voi fi prudent !
     Al treilea test se gaseste la versetul 6 (1 Ioan 4) : "Noi suntem din Dumnezeu; cine Il cunoaste pe Dumnezeu ne asculta; cine nu este din Dumnezeu nu ne asculta. Prin aceasta cunoastem duhul adevarului si duhul ratacirii". "Noi" in acest verset desemneaza pe apostoli. Testul aici este de a vedea daca ceea ce se invata este in acord cu invatatura apostolilor. Altfel spus, poate fi ea sustinuta si aplicata in mod corect cu ceea ce au dat apostolii in Cuvantul lui Dumnezeu (2 Tim. 2:15) ? Avem nevoie sa "staruim neincetat in invatatura apostolilor" (Fapte 2:42); orice abatere de la aceasta este hetereodoxie (abatere de la doctrina apostolica, n.t.) si trebuie data deoparte.
     Un rezumat al acestor trei teste este acesta :

     a) Aceasta invatatura Il inalta pe Hristos ?
     b) Oamenii din lume o accepta ?
     c) Este ea in acord cu invatatura apostolilor (Sfanta Scriptura) ?

     Cand ajungem la intrebarea  cu privira la doctrina ca adunare, dorim "ca intr-un gand, cu o gura, sa-L glorificam pe Dumnezeu" (Rom. 15:6). Aceasta nu poate fi facuta daca unii tin la ceva si altii la altceva. Aceasta inseamna confuzie. Mai mult, ni se spune ca, daca cineva are o invatatura rea, aceasta va sfarsi prin a-i corupe pe ceilalti cu care se afla in comuniune. "Putin aluat dospeste toata plamadeala" (Gal. 5:9). De aceea trebuie corectat. Daca persoana care raspandeste invatatura rea staruie in ea, si daca aceasta invatatura este de natura sa aduca atingere Persoanei si lucrarii lui Hristos, ea trebuie sa fie scoasa afara din comuniune prin excomunicare.


     4.7     Cursa ratacirii eclesiastice (2 Timotei 2:24-26).

     In 2 Timotei 2:24-26 avem o alta cale prin care diavolul lucreaza. "Si un rob al Domnului nu trebuie sa se certe, ci sa fie bland fata de toti, capabil sa-i invete, rabdator, corectandu-i cu blandete pe cei care se impotrivesc, poate le va da Dumnezeu pocainta, spre cunostinta adevarului, si ca sa se trezeasca din cursa diavolului, fiind prinsi de el pentru voia lui (*).

     (*) In fr. v. 26 este redat astfel : "si sa se trezeasca din cursa diavolului, in care au fost prinsi, pentru a face voia lui (a lui Dumnezeu)" n.t.

     Din context, se vede ca linia pe care Satan lucreaza aici, este ratacirea eclesiastica.
     Subiectul in aceste versete este dezordinea in "casa mare", si ce ar trebuie sa faca cel credincios la vederea confuziei care a patruns in aceasta casa mare (2 Tim. 2:19-22). "Casa mare" este ceea ce casa lui Dumnezeu a devenit in mainile oamenilor. Aceasta expresie zugraveste profesiunea crestina in zilele de la sfarsitul marturiei Bisericii, si care se vede umpluta de rau doctrinar, moral si eclesiastic. Aceasta casa este "mare" fiindca de ea s-a atasat o mare masa de oameni, unii fiind credinciosi adevarati iar altii doar simpli marturisitori; ea este, de asemenea, mare deoarece confuzia din aceasta casa este imensa. Exista mii de glasuri in profesiunea crestina de astazi, fiecare proclama ca detine adevarul, dar multi sunt in opozitie cu acest adevar.
     Noi nu putem sa parasim "casa mare", caci lucrul acesta ar insemna parasirea totala a profesiunii crestine. Raspunsul divin este de a practica separarea in aceasta casa de tot ceea ce este gresit si care nu este in acord cu Scriptura (2 Tim. 2:21). Separarea trebuie sa se faca cu privire la rau doctrinar (2 Tim. 2:16-18), cu privire la ratacire eclesiastica (2 Tim. 2:19-21), si, de asemenea, cu privire la rau moral (2 Tim.2:22). Trebuie sa umblam impreuna cu cei care "cheama pe Domnul dintr-o inima curata", care se strang dupa Matei 18:20 si Efeseni 4:4. Este posibil sa trebuiasca sa ne strangem cu un numar mic de suflete, care au fost miscate, intr-o mansarda sau intr-o bucatarie, Duhul Sfant adunandu-le in Numele Domnului Isus Hristos departe de ratacire, deoarece marea parte a crestinilor nu vor sa se separe de raul care se afla in "casa mare".
     In aceasta pozitie de separare de rau trebuie sa-I slujum Domnului, invatandu-i pe cei care sunt inca amestecati cu erori doctrinare, morale si eclesiastice din bisericile denominationale sau din biserici nedenominationale ale crestinatatii (2 Tim. 2:23-26). Aceste pozitii denominationale sau nedenominationale nu sunt deloc scripturistice, si cei care se afla acolo, sunt vazuti aici ca prinsi in cursa diavolului ! Cei care sunt prinsi de diavol la v. 26 sunt cei pe care Satan ii tine intr-un rau doctrinar sau eroare eclesiastica in ceea ce oamenii numesc "biserici". Satan doreste sa tina pe crestini in aceste pozitii nescripturistice impreuna cu toate ordinele lor eclesiastice si artificiale, caci atat timp cat ei raman acolo, ei nu pot sa practice intregul adevar al lui Dumnezeu cu privire la scopul biesericii.
     Biserica trebuie sa exprime pe pamant adevarul ca ea este un singur trup unit cu Hristos, Capul care este in cer (Efes. 4:1-16). Daca ea actioneaza in conformitate cu adevarul unicului trup, atunci Biserica Il va manifesta pe Hristos de-o maniera puternica in aceasta lume (Col. 1:27). Dupa cum am spus, este tocmai ceea ce Satan nu vrea deloc. Cu cat sunt mai multi oameni in locurile de cult intemeiate de oameni, cu atat mai mult confuzia in casa mare va continua, si cu mult mai greu va fi pentru cineva sa gaseasca adevarul. Aceasta este o tactica de baza a vrajmasului : provocand o confuzie totala, aruncand cat mai mult posibil praf in aer, apoi intr-o astfel de stare de lucruri el poate sa-i insele pe oameni cu invataturile sale rele si cu ratacirile eclesiastice.
     Am citit la v. 26 "pentru a face voia lui" (vezi nota de mai sus, n.t.); se refera la voia lui Dumnezeu, nu la cea a lui Satan. Satan nu are o astfel de putere incat sa stie pe cine vrea sa faca captiv. Aspectul pe care insista versetul este ca daca cineva poate fi izbavit de confuzia din casa mare, atunci el va fi liber sa faca voia lui Dumnezeu cu privire la modul in care crestinii trebuie sa se adune pentru inchinare si slujirea Cuvantului.
     Remediul divin fata de ratacirea eclesiastica din crestinatate este separarea de tot ceea ce stim ca este nescripturistic si care necinsteste pe Domnul (2 Tim. 2:21). Dumnezeu va da apoi sufletului exersat o lumina suplimentara cu privire la cei cu care trebuie sa umble (2 Tim. 2:22).


     4.8    Impiedicare comuniunii dintre sfinti (1 Tesaloniceni 2:17-18)

     Acum ne vom indrepta spre o alta tactica a lui Satan; 1 Tes. 2:17-18 zice : "Dar noi, fratilor, dupa ce am fost despartit de voi pentru un timp, cu fata, nu cu inima, ne-am straduit mult mai mult, cu multa dorinta, sa va vedem fata. De aceea am dorit mult sa venim la voi, chiar eu , Pavel, odata si chiar de doua ori; dar ne-a impiedicat Satan".
     In acest caz Satan a lucrat pentru a impiedica comuniunea in poporul lui Dumneze. Iubiti frati, cat de mult lucreaza el si astazi pe aceasta cale ! El nu vrea sa ne vada adunati la conferinte sau la alte strangeri ale copiilor lui Dumnezeu. Acesta este un adevar. De aceea nu-mi place cand fratii anuleaza o conferinta datorita problemelor minore care apar printre sfintii dintr-o localitate. Daca exista ceva grav, atunci este alceva; dar daca este doar un frate sau doi care creaza probleme, discutati cu ei, si continuati adunarile generale. Anuland o ocazie completa din cauza unei probleme minore, nu facem altceva decat ce vrea Satan !
     Biserica de la inceput staruia in "invatatura si comuniunea apostolilor" (Fapte 2:42). Este ceea ce si noi trebuie sa facem. Aceasta ne invata ca comuniunea noastra trebuie sa fie bazata pe invatatura apostolilor. Comuniunea crestina este comuniunea cu privire la lucrurile crestine. Comuniunea dintre sfinti nu trebui sa fie privita pur si simplu ca o strangere pentru exercitii sau relaxare; ea trebui sa aiba ceva substantial pentru sufletele noastre. Este bine ca sfintii sa se stranga pentru relaxare sau alte lucruri naturale si in care sa fie si ceva din Cuvantul lui Dumnezeu. Un frate in varsta avea obiceiul sa spuna ca, atunci cand vizitati pe cineva pentru a avea un scurt timp de comuniune, sa aveti obiceiul de a lua si Biblia cu voi. Acesta este un sfat bun.
     O maniera prin care comuniunea este impiedicata intre frati, este prezenta unui duh de neiertare, sau prezenta unui sentiment de rautate; atunci comuniunea se destrama. Satan incearca sa readuca problemele, sa faca sa fiarba cazanul, astfel ca comuniunea sa fie impiedicata.
     Remediul divin este de a rezolva lucrurile care duc la impiedicarea comuniunii. Scriptura ne spune sa mergem la fratele sau la sora cu care avem o neintelegere si s-o rezolvam. Daca este ceva pe care l-ati facut, atunci mergeti la ei (Mt. 5:23-24). Si daca este ceva pe care ei vi l-au facut, de asemenea, mergeti la ei Mt. 18:15-17). In ambele cazuri trebuie sa mergem la ei. Dragostea este cea care vrea acest lucru.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze