Translate

duminică, 9 februarie 2020




        Obiectivele si tacticile lui Satan impotriva poporului lui           Dumnezeu dezvaluite de Cuvantul lui Dumnezeu
                                                                               - II -


     Bruce Anstey


     4     Cele zece tactici principale ale diavolului

     4.2     Atragerea in tovarasii rele (Luca 22:31-32, 54)

     Sa vedem acum un alt pasaj din Scriptura, Luca 22:31-32 : "Si Domnul a spus: Simone, Simone, iata, Satan v-a cerut ca sa va cearna ca pe grau. Dar Eu M-am rugat pentru tine, ca sa nu slabeasca credinta ta; si tu, cand te vei intoarce, sa-i intaresti pe fratii tai".
     Aceasta este o alta cale de atac pe care o foloseste diavolul. El cauta sa indeparteze si sa atraga in tovarasii rele, astfel ca noi sa pacatuim si sa-L dezonoram pe Domnul. Satan voia sa-i cearna pe ucenicii Domnului. A cerne ceva, inseamana a separa de restul printr-o perturbare.
     In timp ce Domnul a spus ceea ce Satan voia sa-i faca lui Petru, in realitate Satan dorea sa faca cu toti ucenici Domnului. Si el doreste sa ne cearna si pe noi ! Domnul ii arata folosind termenul "voi". El spune "Satan v-a cerut ca sa va cearna ca pe grau". Aceasta inseamna ca Satan ii viza pe toti ucenicii, dar Domnul dezvaluie si informeaza pe ucenicii Sai de intentiile lui. Altfel spus, Satan cauta sa ne indeparteze de atmosfera calda a comuniunii cu copiii lui Dumnezeu unde este protectie, ajutor si ingrijire. El doreste sa ne faca sa iesim in atmosfera rece a lumii. Iubiti tineri, ati ascultat de acest glas ? Satan cauta sa va indeparteze de restul sfintilor pentru a va atrage in lume, si aici sa-L dezonorati pe Domnul.
     Este tocmai ceea ce s-a intamplat cu Petru. Intr-un anume fel el s-a indepartat de restul ucenicilor, si a inceput sa-L urmeze pe Domnul "de departe" (Luca 22:54). Atunci a cazut intr-o tovarasie rea, cautand sa se incalzeasca la "focul" lor (Luca 22:55). Lucrul acesta inseamna ca lui Petru ii era frig, si nu doar frig fizic, ci ca era rece in sufletul sau. In aceasta tovarasie, Petru a cazut sub influenta lor, si pentru a se face acceptat, a trebuit sa faca ceva la care nici nu s-ar fi gandit ca ar putea sa-l faca vreodata. Dupa cum stiti, L-a tagaduit pe Domnul cu juramant si blestem (Mt. 26:72-74). Prin aceasta experienta trista, el a demonstrat exactitatea afirmatiilor Bibliei : "Tovarasiile rele strica obiceiurile bune" (1 Cor. 15:33). Dar poate spuneti : "ce este rau in a se incalzi la un foc ?". Intr-adevar, nu este nimic rau in a se incalzi la un foc ; problema este cu cine o faceti. Iubiti tineri, ceea ce diavolul i-a facut lui Petru, el cauta s-o faca si cu voi si cu mine ! Acest gand ne ingheata !
     Remediul lui Dumnezeu este ca avem nevoie sa ramanem aproape de Domnul, spre deosebire de Petru care a alunecat departe de ceilalti si a inceput sa-L urmeze pe Domnul "de departe". Biblia este plina de ilustratii care ne invata ca vrajmasul nu poate sa ne atinga cand ramanem in prezenta Domnului. David, care este un tip al lui Hristos, i-a zis lui Abiatar : "Ramai cu mine, nu te teme, pentru ca cel care cauta viata mea cauta si viata ta; si la mine vei fi bine pazit" (1 Sam. 22:23). O alta ilustratie o vedem in istoria lui Ioas. El a fost ascuns in prezenta Domnului in templu, si dusmanul care cauta sa-i ia viata nu l-a gasit (2 Cr. 22:11-12).
     Sa trecem la Deutoronom 33:12 pentru un alt exemplu : "Despre Beniamin a zis: Iubitul Domnului, el va locui in siguranta langa El; El il va acoperi toata ziua si va locui intre umerii Sai". Din nou acest remediu divin impotriva incercatilor lui Satan de a ne cerne ca pe grau : a ramane "in siguranta langa El". Beniamin a fost cea mai mica semintie din Israel. Ca urmare a propriilor lor greseli, au fost redusi la un anumit moment la 600 de oameni ! (Jud. 20). Mai tarziu semintia s-a refacut, dar a ramas cea mai mica dintre semintii, de unde si apelativul de "Beniamin, cel mic" (Ps. 68:27). Cu toate acestea, ei au fost pastrati in timpul marii schisme a lui Israel, cand cele douasprezece semintii au fost separate si cand cele zece s-au indepartat de centrul divin prin Ieroboam.Aceasta schisma in Israel a fost trista, dar Beniamin cel mic a fost pastrat ! Se poate pune intrebarea "De ce ?". Este tocmai ceea ce a spus acest verset : "Iubitul Domnului, el va locui in siguranta langa El". Semintia lui Beniamin a ramas aproape de Domnul la Ierusalim. Mostenirea lui Beniamin era langa cea a lui Iuda si aproape de centru divin unde era Domnul. Domnul l-a pastrat pe Beniamin "intre umerii Sai", un loc de putere si de siguranta; si El va va pastra, de asemenea, daca veti ramane aproape de El.
     Una dintre modalitatile preferate ale lui Satan de a ne abate si de a ne atrage in tovarasii rele este introducerea fie a unui invatator fals fie a unui crestin neglijent care ne va corupe si ne va abate. Domnul a zis ca vrajmasul va semana "neghina printre grau" (Mt. 13:24-30). Scopul este de a produce amestec, unde asocierea cu raul corupe binele. Exista prea multe cazuri unde, in viata unui copil al lui Dumnezeu, Satan a adus pe cineva care l-a pus in legatura cu ceea ce este rau. Sa fim foarte atenti cu privire la prietenii pe care ni-i facem in casa lui Dumnezeu. 1 Timotei 5:22 zice : "Nu-ti pune mainile in graba peste nimeni, nici nu te face partas la pacatele altora. Pe tine insuti pastreaza-te curat". Aceasta inseamna ca trebuie sa fim atenti la largirea cercului nostru de comuniune cu cineva pe care nu-l cunoastem. Noi nu stim ce amestec poate fi in viata lui. Nu putem desface tot ceea ce Satan a facut in marturia crestina, dar putem sa ne pastram separati. 2 Timotei 2:20-21 zice : "Dar intr-o casa mare nu sunt numai vase de aur si de argint, ci si de lemn si de lut; si unele sunt spre onoare si altele spre dezonoare. Deci, daca cineva se va curati pe sine insusi de acestea (separandu-se de cei a caror imagine sunt vasele fara valoare), va fi un vas spre onoare, sfintit, folositor Stapanului, pregatit pentru orice lucrare buna".
     De aceea remediul divin impotriva incercarilor lui Satan de a ne atrage in lume este de a ramane aproape de Domnul, in comuniunea Sa, si de a umbla in separare in casa lui Dumnezeu ("casa mare", crestinatatea, n.t.).


     4.3     A descuraja si a impinge la parasire (1 Petru 5:5-11)

     1 Petru 5:5-11 prezinta o alta tactica a diavolului : "Tot astfel, cei mai tineri, fiti supusi fata de batrani si toti incingeti-va cu smerenie unii fata de altii, pentru ca Dumnezeu sta impotriva celor mandri, dar da har celor smeriti. Smeriti-va deci sub mana puternica a lui Dumnezeu, ca sa va inalte, la timpul potrivit, aruncand asupra Lui toata ingrijorarea voastra, pentru ca El ingrijeste de voi. Fti treji, vegheati! Pentru ca vrajmasul vostru, diavolul, da tarcoale ca un leu care racneste, cautand pe cine sa inghita (sau: "sa devoreze"). Impotriviti-va lui tari in credinta, stiind ca acelesi suferinte se implinesc si in fratietatea voastra care este in lume. Iar Dumnezeul oricarui har, care v-a chemat la gloria eterna in Hristos Isus, dupa ce veti suferi putin timp, El Insusi va va desavarsi, va va aseza, va va intari si va va face neclintiti: Lui fie gloria si puterea, in vecii vecilor! Amin".
     Descurajarea este poate cea mai eficace arma a lui Satan. Este clar scopul lui Satan aici. Stie ca daca ne poate descuraja, ne pierdem toata utilitatea in Imparatia lui Dumnezeu si pentru a promova gloria lui Hristos in aceasta lume. Satan cauta sa-i descurajeze pe copiii lui Dumnezeu in multe feluri. In acest pasaj Petru ne atentioneaza impotriva a doua stari opuse. Fie ca ne aflam in una sau in cealalta, noi suntem vulnerabili. Una este a ne umfla de mandrie, cealalta este de a fi abatuti datorita descurajari. Fie ca ne aflam in una sau in alta din aceste extreme, noi ii vom da ocazia diavolului sa actioneze si sa ne domine. In ambele cazuri, scopul final al lui Satan este sa ne aduca la abandonare.
     Daca cineva este ocupat de importanta sa, Satan se va folosi de aceasta pentru a-l conduce la cadere. Cartea Proverbe ne spune ca "Mandria merge inaintea pieirii, si un duh ingamfat inaintea caderii" (Prov. 16:18). Si de asemenea "Mandria unui om il injoseste" (Prov. 29:23). Petru stia despre ce vorbeste cand ii atentioneaza pe sfinti aici; era exact ceea ce i s-a intamplat lui ! El a crezut ca este cel mai bun dintre ucenicii Domnului : s-a certat cu ceilalti despre cine este mai mare (Luca 22:24); si cand Domnul le-a spus ca toti Il vor parasi, Petru a vazut in aceasta ceea ce ceilalti erau in stare sa faca, dar gandea ca Domnul S-a inselat gandind ca si el o va face. Dar Domnul i-a spus fara menajamente ca si el va cadea prin mana vrajmasului chiar in aceasta noapte ! (Mc. 14:26-31). Se vede ca Petru era preocupat de propria sa importanta, dar ca el nu-si cunostea propria sa inima. Ori tocmai de aceasta s-a folosit diavolul pentru a aduce caderea lui Petru. Si atunci cand L-a tagaduit pe Domnul, el a realizat ce inseamna sa fii abatut si descurajat dupa ce a falimentat (Luca 22:62). In aceste doua situatii Petru vorbeste din experienta.
     Satan ar vrea sa ne faca sa ne ingamfam (1 Tim. 3:6, 7), fiindca stie ca aceasta duce la cadere; si atunci poate sari peste ocazia de a ne descuraja. Scopul lui, va spun, este sa ne faca sa renuntam la tot, pentru a provoca un faliment major in viata nostra crestina. Si pentru a ajunge aici, el foloseste deseori esecurile noastre ! Cuvantul a devora, folosit aici in 1 Petru 5:8, mai este folosit o singura data in Scriptura, in 2 Corinteni 2:7 unde este vorba de a fi "coplesit (sau, devorat) de prea multa intristare". Acest ultim pasaj face referire la un om care se afla intr-o stare morala rea, in urma careia a fost pus in afara comuniunii sfintilor. Satan se foloseste de caderea acestui om pentru a-l dobori, pana acolo incat sa fie coplesit de tristete si descurajare.
     Remediul lui Dumnezeu la tactica diavolului de a se inalta pe sine, este smerenia de sine. Astfel, Petru indeamna : "Smeriti-va deci sub mana puternica a lui Dumnezeu" (1 Pet. 5:6). Daca vom continua sa umblam linistiti si smeriti cu Domnul, va fi putin probabil ca sa fim umflati de mandrie, pentru ca nimeni nu poate sa se glorifice pe sine in prezenta Sa (1 Cor. 1:29). Unele persoane gandesc ca smerenia este de a gandi rau despre noi insine, dar adevarata smerenie este de a nu ne gandi deloc la noi insine.
     Cu toate acestea, cand vom "umbla smeriti" cu Dumnezeul nostru, dupa indemnul Scripturii (Mica 6:8 ; Is. 38:15), Satan va incerca alte modalitati pentru a ne descuraja. Pasajul din 1 Petru 5 face referire la persecutie. Impotrivitorul, diavolul, actionand sub caracterul sau de "leu care racneste", va provoca persecutie impotriva sfintilor, si rezultatul va fi de multe ori descurajarea (vezi, de asemenea, Apoc. 2:10). Poate au crezut ca aceasta cale este prea grea pentru a continua. Aceasta este tactica lui Satan pe care o va folosi in Necazul cel mare. El va incerca "sa asupreasca (sau "sa distruga") pe sfintii locurilor preainalte", descurajandu-i printr-o persecutie grozava, - asa cum lumea nu a vazut niciodata mai inainte (Dan. 7:25 ; Mt. 24:21-22).
     Remediul divin la descurajarea de acest fel se gaseste in acest pasaj din 1 Petru 5, unde este spus: "Aruncand asupra Lui toata ingrijorarea voastra, pentru ca El ingrijeste de voi" (v. 7). Un alt verset zice : "Arunca asupra Domnului povara ta si El te va sustine. El nu va ingadui niciodata sa se clatine cel drept" (Ps. 55:22). Trebuie sa-I lasam Domnului ceea ce ne ingrijoreaza, si El va purta povara noastra. Pavel zice : "Nu va ingrijorati de nimic, ci, in orice, faceti cunoscut lui Dumnezeu cererile voastre, prin rugaciune si cerere cu multumiri; si pacea lui Dumnezeu, care intrece orice intelegere, va pazi inimile voastre si gandurile voastre in Hristos Isus" (Filip. 4:6, 7). El nu spune ca cererile noastre se vor implini dupa cum vrem noi, dar ca, daca le aducem inaintea Lui, El ne va da pacea in care El Insusi locuieste; si astfel "inimile si gandurile noastre" nu vor fi tulburate de aceste lucruri. Ce provizie minunata de har !
     Daca ne impotrivim cu credinta diavolului, aruncand toate ingrijorarile noastre asupra Domnului, atunci domnul Se va folosi de diferitele incercari prin care trecem pentru a produce crestere si maturitate spirituala in vietile noastre. Petru continua zicand : "dupa ce veti suferi putin timp, El Insusi (Hristos Isus) va va desavarsi, va va aseza, va va intari si va va face neclintiti (in fr. "va va aseza pe o temelie de neclintit", n.t.) (1 Pet. 5:10). A fi "desavarsiti" (sau, "impliniti", n.t.), inseamna a ajunge la o crestere deplina si la o maturitate deplina in lucrurile lui Dumnezeu.


     4.4     A pierde increderea in Dumnezeu (2 Cor. 12 si Iov)

     O tactica foarte apropiatata de cea dinainte este cea prin care diavolul cauta sa ne pierdem increderea in Dumnezeu. El se folosete uneori de disciplinile prin care Dumnezeu le lucreaza in vietile noastre pentru binele nostru. Daca el reuseste sa ne tulbure increderea in Domnul, riscam sa facem un pas gresit in vietile noastre, in independenta fata de Dumnezeu, si acest lucru ne va indeparta (de Dumneze, n.t.). Satan s-a folosit de aceasta cale de atac impotriva apostolului Pavel, dar el a fost complet invins. Apostolul zice : "Si, ca sa nu ma inalt prin maretia descoperirilor, mi s-a dat un tepus pentru carne, un sol (sau "un inger") al lui Satan, ca sa ma palmuiasca (sau "sa ma bata cu pumnii"), pentru ca sa nu ma inalt. Pentru aceasta de trei ori L-am rugat pe Domnul ca sa-l departeze de la mine. Si El mi-a spus: Harul Meu iti este de ajuns; caci puterea Mea se desavarseste in slabiciune. Deci foarte bucuros ma voi lauda mai degraba in slabiciunile mele, ca sa locuiasca peste mine puterea lui Hristos" (2 Cor. 12:7-9).
     Dupa ce Pavel a fost "rapit in al treilea cer", Dumnezeu, in intelepciunea Sa, i-a trimis un anumit necaz destinat sa-l pastreze smerit si dependent. Datorita revelatiilor atat de inalte pe care el le-a avut, era necesar (acest tepus, n.t.), altfel s-ar fi inaltat peste masura. Pavel nu spune in ce a constat acest necaz, dar a fost o disciplina preventiva, aleasa de Domnul pentru binele sau. El vorbreste ca de actiunea "unui inger al lui Satan", fiindca el stia ca Satan cauta sa-l necajeasca prin acest mijloc, pentru ca sa-si piarda increderea in Domnul.
     In mod asemanator, Dumnezeu aranjeaza lucrurile pentru ca in final sa lucreze pentru binele nostru. Scriptura spune ca : "toate lucrurile lucreaza impreuna spre bine pentru cei care Il iubesc pe Dumnezeu, pentru cei care sunt chemati potrivit planului Sau" (Rom. 8:28). Lucrul acesta nu vrea sa spuna ca tot ceea ce Dumnezeu ingaduie in vietile noastre este bun; El poate ingadui sa se intample lucruri rele; dar tot ceea ce El ingaduie lucreaza impreuna pentru un rezultat final bun. Totusi, daca nu le luam din partea Sa ca ceva pe care El ne cere sa le suportam, Satan va cauta sa se amestece si sa foloseasca plangerile noastre pentru a face sa ne pierdem increderea in Domnul. Plangerea nu este niciodata raspunsul, ci ea duce la razvratire. Supunerea este calea binecuvatarii.
     In acest caz, dupa ce I-a cerut Domnului sa-i indeparteze acest tepus, Domnul i-a raspuns nu; Pavel spune ca atunci s-a supus cu bucurie, si aceasta l-a condus sa se glorifice (sau sa se laude, n.t.) in slabiciunea sa. Luate ca din partea Domnului, palmele lui Satan l-au adus mai aproape de Domnul, prin care puterea Domnului a fost mult mai evidenta in viata sa. "Tepusul in carne" a lucrat doua lucruri in viata lui Pavel; el l-a pastrat smerit si l-a facut dependent. Pavel, primindu-l ca din partea Domnului, a experimentat "puterea lui Hristos" peste el, si care l-a facut in stare sa continue ca martor al Sau smerit si dependent. Supunandu-ne disciplinei lui Dumnezeu in vietile noastre, nu vom permite lui Satan sa introduca nici cea mai mica umbra de indoiala in inimile noastre.
     Aceasta cale de atac a fost folosita de Satan in viata lui Iov. Dupa cum se stie, istoria lui Iov trateaza modul cum Dumnezeu l-a facut mai bun pe acest om. Dumnezeu a hotarat anumite discipline purificatoare in viata lui Iov pentru binele sau final. Incercarea a venit asupra lui din sapte directii diferite :
     1- Fiii din Seba i-au rapit bunurile (Iov. 1:13-15),
     2- Fulgerul i-a ars bunurile sale (Iov. 1:16),
     3- Caldeenii i-au luat mijloacele sale de transport (Iov 1:17,
     4- Familia sa a fost ucisa de o furtuna (Iov 1:18-19),
     5- Sanatatea lui s-a prabusit (Iov 2:7-8),
     6- Sotia sa a devenit un instrument in planurile lui Satan (Iov 2:9-10),
     7- Prietenii sai au venit si l-au indurerat (Iov 2:11-13).

     Toate acestea au fost ingaduite de Dumnezeu pentru binele lui Iov, dar Satan a cautat o ocazie pentru a tulbura increderea lui Iov in Dumnezeu. In cap. 1 si 2 vedem "rabdarea lui Iov", iar la cap. 42 vedem "raspunsul Domnului" dupa expresiile din Iacov 5:11. Iov s-a supus la ceea ce a ingaduit Dumnezeu si Satan a fost invins si a fugit din scena (Iac. 4:7). Satan care este scos in fata atat de mult in primele doua capitole, nu mai apare in restul cartii ! Dumnezeu Si-a implinit scopul Sau final in Iov prin toate acestea, si Iov a devenit un om mai bun datorita acestora.
     Remediul divin impotriva incercarilor lui Satan de a tulbura increderea in Domnul este de a "pastra credinta si o constiinta buna" (1 Tim. 1:19-20). "Credinta" este energia interioara a increderii sufletului in Dumnezeu. Dupa cum am spus, Satan face tot ce poate pentru a perturba credinta crestinului. "A pastra credinta", inseamna a lua scutul credintei care poate stinge sagetile arzatoare ale celui rau (Efes. 6:16). A spune : "Stiu ca Domnul are ceva care este mai bun pentru mine, si nu vreau sa pun sub semnul intrebarii intelepciunea cailor Sale. El stie ce este mai bun si eu vreau sa ma incred in El, chiar daca totul este de neinteles pentru mine".
     Daca Satan a reusit sa semene in inimile noastre idoiala cu privire la bunatatea lui Dumnezeu, increderea noastra in Domnul va fi tulburata. Daca vom pune la indoiala intelepciunea cailor Domnului cu privire la noi, atunci vom fi ispititi sa facem pasi in viata noastra in afara voii lui Dumnezeu. Acest lucru, desigur, va conduce la o constiinta rea. Si daca continuam pe acest drum, vom fi deranjati de reprosurile constiintei noastre, si vom cauta sa respingem "constiinta buna". Vom justifica mai degraba drumul nostru decat sa-l judecam; si aceasta va duce la naufragiu in vietile noastre. Sa pastram o constiinta buna dand socoteala imediat lui Dumnezeu, - si nelasand niciun pacat nejudecat sau nemarturisit sa apese pe constiinta (1 Ioan 1:9). Fie ca Domnul sa ne dea harul sa luam tot ceea ce ingaduie in viata noastra ca venind de la El, cu credinta, nedand ocazie vrajmasului sa ne faca sa parasim calea Sa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze