Translate

marți, 21 septembrie 2021

 


                                                     Intreitul Dumnezeu
                                         - Trinitatea -

 
     Arend Remmers


     1     Un singur Dumnezeu

     Biblia marturiseste de multe ori ca nu exista decat un singur Dumnezeu adevarat. Acesta nu este doar cazul in Noul Testament (1 Cor. 8:4-6), dar deja in Vechiul Testament : "Asculta, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este un singur Domn" (Deut. 6:4). De la inceput pana la sfarsit, vom gasi aceeasi marturisire. ultimul pasaj din Vechiul Testament este : "Nu avem toti un singur Tata ? Nu ne-a creat un singur Dumnezeu ?" (Mal. 2:10). Mai mult, numeroase pasaje din Scriptura vorbesc de unicul Dumnezeu : "Pentru ca Tu esti mare si faci lucrari minunate, Tu esti Dumnezeu, numai Tu" (Ps. 86:10). Unicitatea Sa este de asemenea exprimata in cuvintele urmatoare : "De aceea, mare esti Tu, Doamne Dumnezeule! Pentru ca nimeni nu este ca Tine si nu este Dumnezeu in afara de Tine, dupa toate cate am auzit cu urechile noastre" (2 Sam. 7:22). Dumnezeu nu este doar Unul in contrast cu numerosi idoli, dar El este, de asemenea, Unul in Sine Insusi, si aceasta in ciuda faptului ca Trinitatea Sa o gasim in toata Sfanta Scriptura. Niciun atribut al lui Dumnezeu nu este atat de des subliniat ca unicitatea Sa.
     Faptul biblic ca nu exista decat un singur Dumnezeu nu contrazice adevarul revelat in Noul Testament referitor la Trinitatea (Treime) lui Dumnezeu. Este adevarat ca iudeii, la fel ca si musulmanii, sunt convinsi ca ei sunt singurii care-L adora pe unicul Dumnezeu, in timp ce crestinii, dupa parerea lor, venereaza "trei dumnezei". Dar in aceasta si prin aceasta, ei arata ignoranta fata de Dumnezeu si de Cuvantul Sau. Intr-adevar, Noul Testament vorbeste precis de mai multe ori de unicul Dumnezeu :

     - "Deci despre mancarea celor jertfite idolilor stim ca, in lume, un idol nu este nimic si ca nu este alt Dumnezeu decat numai Unul singur. Pentru ca, si daca sunt asa numiti "dumnezei", fie in cer, fie pe pamant (ca si cum ar fi multi "dumnezei" si multi "domni"), totusi pentru noi este un singur Dumnezeu : Tatal, din care sunt toate, si noi pentru El, si un singur Domn : Isus Hristos, prin care sunt toate, si noi prin El" (1 Cor. 8:4-6).
     - "Iar Mijlocitorul nu este al unuia singur, insa Dumnezeu este Unul singur" (Gal. 3:20).
     - "Un singur Dumnezeu si Tata al tuturor, care este peste toti si prin toti si in noi toti" (Efes. 4:6).
     - "Pentru ca este un singur Dumnezeu si un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos" (1 Tim. 2:5).
     - "Tu crezi ca Dumnezeu este Unul singur. Bine faci; si demonii cred, si tremura" (Iac. 2:19).

     Aceste pasaje marturisesc in unanimitate adevarul despre singurul Dumnezeu adevarat in Noul Testament. Dumnezeul care S-a revelat in Noul Testament este Acelasi  ca Cel pe care Il cunoastem in Vechiul Testament. Este unicul Dumnezeu, care, in Vechiul Testament, a voit totusi  "sa locuiasca in intuneric gros" (1 Imp. 8:12 ; Ex. 20:21). Nu este vorba de o expresie in sensul absolut, caci Dumnezeu este lumina si locuieste in lumina (Ps. 104:2 ; 1 Ioan 1:7). Cu toate acestea, pentru oameni, El era inca, intr-un anumit fel, "in intuneric", adica ascuns, atat timp cat El nu era revelat deplin. Dumnezeu nu a fost revelat deplin decat prin venirea Fiului pe pamant. Hristos, care este El Insusi "lumina", L-a facut cunoscut (Ioan 1:9, 18 ; 2 Cor.4:6).
     Atunci cand Fiul etern a devenit Om, Tatal etern a fost, de asemenea, revelat, caci acolo unde exista un Fiu, trebuie, de asemenea, sa existe un Tata. Duhul lui Dumnezeu era, de asemenea, cunoscut in Vechiul Testament. De la al doilea verset al Bibliei, El Se numeste asa ; si in mai multe carti ale Vechiului Testament, Dumnezeu Il numeste "Duhul Meu" (Hagai 2:5 ; Zaharia 4:6). Cu toate acestea, acolo unde numeroase editii ale Bibliei spun "Duhul Sfant", in Psalmul 51:11 si in Isaia 63:10, 11, redarea nu este exacta. Textul original spune "Duhul sfinteniei Tale (sau Sale)".


     2     Trinitatea

     Taina Trinitatii (Triunitatii)* lui Dumnezeu este de nepatruns pentru noi, oamenii. El este un singur Dumnezeu, si totusi Tatal este Dumnezeu la fel de mult ca Fiul si ca Duhul Sfant. O reflectare slaba a acestui fapt este continuta in tripla diviziune a omului potrivit cu 1 Tesaloniceni 5:23 : "Intreg duhul vostru si sufletul vostru si trupul vostru sa fie pastrate fara vina la venirea Domnului noastru Isus Hristos". Aceste trei "componente" sunt distincte si totusi alcatuiesc impreuna omul in intregime. Un alt exemplu, la fel de imperfect, este cel al apei, care apare in trei stari diferite : in stare lichida, in stare solida sub forma de gheata, si in stare gazoasa sub forma de vapori. Cu toate acestea, este vorba intotdeauna de acelasi lucru, si anume apa (numele chimic : H2O). Un al treilea exemplu este mult mai usor de reprezentat grafic : 
     Un triunghi echilateral se presupune ca reprezinta unitatea lui Dumnezeu, in timp ce unghiurile indica cele trei Persoane ale lui Dumnezeu : un singur Dumnezeu, trei Persoane.

     (*) In rom. aceasta expresie cred ca poate fi redata prin "Treime" ; ex. "Sfanta Treime", "Intreitul Dumnezeu", n.t.

          -     Tatal este Dumnezeu, dar nu este identic cu Fiul si cu Duhul Sfant,
          -     Fiul este Dumnezeu, dar nu este identic cu Tatal si cu Duhul Sfant,
          -     Duhul Sfant este Dumnezeu, dar nu este identic cu Tatal si cu Fiul.

     Expresia "Trinitate" (Tri-unitate) cu siguranta nu apare in Biblie. Cu toate acestea, "modelul de cuvinte sanatoase" (2 Tim. 1:13) pe care pe care ni-l ofera Sfanta Scriptura in aceasta privinta confirma,  in atat de multe pasaje, pe unicul Dumnezeu care este revelat ca Tata, pe Fiul si pe Duhul Sfant, astfel incat este in totul justificat de a vorbi despre Trinitatea (sau tri-unitatea) lui Dumnezeu. Un exemplu izbitor in aceasta privinta ne este dat de catre Domnul Isus Insusi. Potrivit cu Ioan 6:27, Dumnezeu Tatal L-a pecetluit pe Fiul Sau prin Duhul Sfant dupa intruparea Sa. In ceea ce priveste venirea ulterioara a Duhului Sfant, Tatal L-a trimis in Numele Fiului, Fiul L-a trimis pe Duhul Sfant din partea Tatalui, si in final, Duhul Insusi a venit, de asemenea, in propria Sa putere dupa propria Sa voie (Ioan 14:26 ; 15:26 ; 16:13). Totul s-a petrecut in unitate, si totusi fiecare Persoana a Dumnezeirii a actionat in mod individual - dar niciodata independent de celelalte. Tocmai acest exemplu ne arata unitatea completa a Tatalui, a Fiului si a Duhului Sfant, dar in acelasi timp personalitatea fiecaruia in mod individual. Aceste exemple, care pot fi multiplicate, servesc pentru a arata cum tri-unitatea (Trinitatea) unui singur Dumnezeu strabate intreg Noul Testament.

     Intreitul Dumnezeul este etern. In Vechiul ca si in Noul Testament, El este "Dumnezeul etern (sau "cel vesnic", in alte trad., n.t.) (Gen. 21:33 ; Isaia 40:28 ; Rom. 16:26). Ca Persoana, numai Duhul Sfant este numit in mod specific "etern" (Evrei 9:14), dar daca El este etern, si celelalte Persoane sunt asemenea.


     3     Indicatii in Vechiul Testament

     Desi Treimea lui Dumnezeu nu s-a revelat decat in Noul Testament, ea este deja evocata in primul capitol al Vechiului Testament : in Geneza 1:1, Dumnezeu este numit (ca de cele mai multe ori) prin cuvantul Elohim care in ebraica are forma de plural (singular Eloah, Deut. 32:15), in timp ce verbul ("a creat") este la singular. Aceasta divergenta lingvistica si factuala (care se refera la fapte, fara a le interpreta, n.t.) dezvaluie o intentie divina. Ea exprima atat pluralitatea, cat si unicitatea lui Dumnezeu. Al doilea verset mentioneaza pe Duhul lui Dumnezeu care Se misca (sau "plana", n.t.) deasupra apelor. La versetul 26, Dumnezeu zice : Sa facem om", cuvantul "noi" adauga o alta persoana. Nu poate fi vorba de ingeri, care existau cu siguranta in acel timp (Iov 38:7), caci ei nu au participat la niciun act al creatiei. Nu poate fi vorba nici despre Duhul Sfant mentionat mai sus, caci in acest pasaj nu ne este spus nimic in privinta Lui referitor la o participare activa in creatie. Dar cu privire la Fiul, stim din Noul Testament ca El este Cuvantul etern care "era la inceput" si prin care au fost create toate lucrurile, si "fara El n-a fost facut nimic din ce a fost facut" (Ioan 1:3). Acest fapt este repetat si dezvaluit in multe alte pasaje din Noul Testament (1 Cor. 8:6 ; Col. 1:16 ; Ev. 1:2b).
     In Isaia 48:16, treimea lui Dumnezeu este deja indicata putin mai clar : "Si acum m-a trimis Domnul Dumnezeu si Duhul Sau". Aici, profetul Isaia nu vorbeste despre el insusi, caci el nu a vorbit niciodata despre sine in acest mod. Nu, aici este vorba despre adevaratul Slujitor al lui Dumnezeu, Mesia, care Se infatiseaza inaintea poporului Sau pamantesc Israel. Tatal, impreuna cu Duhul Sau, L-a trimis pe Fiul Sau pe pamant. (Ioan 5:36). In conformitate cu  aceasta, ingerul Gabriel, in Noul Testament, vesteste Mariei venirea Fiului Tatalui ca Om pe pamant cu urmatoarele cuvinte : "Duhul Sfant va veni peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri, de aceea Cel sfant care Se va naste se va chema Fiu al lui Dumnezeu" (Luca 1:35 ; conf. Matei 1:20 ; Ioan 5:36 ; Ps. 2:7). Recunoastem ca Dumnezeu Tatal, precum si Duhul Sfant au luat parte la trimiterea Fiului pe pamant, care a implinit aici jos lucrarea Sa pentru a-L glorifica pe Tatal in puterea Duhului.


     4     Revelatia in Noul Testament

     In Matei 28:19 gasim Treimea Tatalui, a Fiului si a Duhului Sfant exprimata prin aceste cuvinte : "Mergeti si faceti ucenici din toate natiunile, botezandu-i pentru Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh". Evanghelia dupa Matei se adreseaza in mod special iudeilor, celor din poporul pamantesc al lui Dumnezeu. Ei sunt singurii care au cunoscut pe singurul Dumnezeu adevarat si au marturisit : "Asculta, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este un singur Domn" (Deut. 6:4). Si tocmai lor aceasta Treime al lui Dumnezeu le este data s-o cunosca in acest mod special. Multi dintre ei au facut deja experienta practica la botezul Domnului Isus la Iordan. In aceasta imprejurare a inceputului slujirii lui Hristos, este spus : "Si Isus, dupa ce a fost botezat, a iesit indata din apa; si, cerurile I s-au deschis si a vazut Duhul lui Dumnezeu coborand ca un purumbel si venind peste El; si iata un glas din ceruri spunand: Acesta este Fiul Meu Preaiubit, in care Imi gasc placerea" (Matei 3:16, 17). Fiul lui Dumnezeu S-a infatisat ca Om vizibil tuturor, Duhul Sfant a coborat peste El intr-un mod vizibil ca un porumbel, si glasul Tatalui a rasunat din cer intr-un fel in care a putut fi auzit, exprimand placerea Lui in Fiul Sau ! Expresia "Fiul  Meu Preaiubit" arata in primul rand ca aici, cel care vorbeste este Dumnezeu Tatal, si apoi ca Omul Isus este Fiul etern trimis de tatal.


     5     Intreitul Dumnezeu in activitate

     Atunci cand Dumnezeu devine activ, Tatal ia o hotarare si Fiul o indeplineste, in colaborare cu Duhul Sfant. Duhul are mai degraba un rol de slujitor. Fiul a venit in lume devenind un Om adevarat (1 Ioan 1:1 ; 5:20). El ni L-a revelat pe Dumnezeul cel nevazut ca Tata (Ioan 1:18 ; 14:9). Dar Duhul este si ramane nevazut ; in acest sens, El nu a fost revelat, desi si El este intotdeauna prezent si intotdeauna activ atunci cand Dumnezeu lucreaza. Dupa ce Domnul Isus a sfarsit lucrarea de rascumparare, ceea ce urmeaza se aplica tuturor credinciosilor : "Caci prin El (adica prin Hristos), avem si unii si altii (iudei si natiuni) intrare la Tatal, printr-un singur Duh" (Efes. 2:18).
     Cele trei Persoane ale Dumnezeirii actioneaza intotdeauna in acord perfect si in armonie perfecta unele cu altele - tocmai in unitate. Asa a fost :

     -     la creatie (Gen. 1:1 : Dumnezeu [plural Elohim] a creat [singular] ; v. 2 : Duhul lui Dumnezeu ; v. 26 : "Sa facem om" [plural] ; conf. Ev. 1:2),
     -     in intruparea Fiului (Luca 1:35 : Duhul Sfant ; puterea Celui Preainalt ; Sfantul [sau : lucrul sfant] care Se va naste Se va chema Fiu al lui Dumnezeu),
     -     la botezul lui Hristos (Luca 3:22 : Duhul Sfant sub o forma trupeasca, ca un porumbel ; glasul Tatalui venit din cer : "Tu esti Fiul Meu Preaiubit"), 
     -     in lucrarea Lui de rascumparare (Evrei 9:14 : Hristos S-a oferit lui Dumnezeu prin Duhul etern),
     -     in invierea Lui (Rom. 6:4 : inviat prin gloria Tatalui ; 1 Petru 3:18 : facut viu prin Duhul),
     -     cand este data viata (Ioan 5:26 : Tatal si Fiul dau viata ; Ioan 6:63 : Duhul da viata),
     -     cand Duhul Sfant vine peste credinciosi (Ioan 14:16 : Tatal trimite Duhul Sfant ; Ioan 15:26 : Fiul trimite Duhul ; Ioan 16:7 : Duhul vine de la Sine Insusi), si
     -     la intemeierea adunarii (Fapte 20:28 : Dumnezeu Si-a dobandit Adunarea prin sangele propriului Sau Fiu ; 1 Cor. 12:13 : noi toti suntem botezati printr-un singur Duh pentru a alcatui un singur trup ; Efes. 5:25 : Hristos a iubit Adunarea si S-a dat pentru ea).

     Cu siguranta, exista si alte exemple. Trebuie sa avem in vedere ca anumite pasaje unde Dumnezeu, Domnul Isus (ca Om) si Duhul, sunt mentionati impreuna neexprimand neaparat acelasi gand de Tata, Fiu si Duhul Sfant (de exemplu 1 Cor. 12:4-6).
     Aceste pasaje ne arata deja suficient : doar Hristos a revelat complet adevarata natura a lui Dumnezeu. Pentru a mantui pe pacatosii pierduti, Dumnezeu Tatal L-a trimis pe Fiul Sau in lume, iar Acesta S-a oferit fara pata lui Dumnezeu pe cruce prin Duhul etern. Toti cei care au crezut in Fiul au primit intrare in cele mai inalte binecuvantari in Hristos. Ca si Iov, este adevarat ca nu putem atinge adancimile lui Dumnezeu, nici cerceta natura Celui Atotputernic (Iov 11:7). Dar putem intotdeauna sa ne preocupam cu El si sa-L adoram pentru ca ne-a iubit si S-a coborat atat de jos incat L-a dat pe Fiul Sau Preaiubit pentru noi.

                             .................................................................................................   
      
         
 


 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

aze